ویژگی های خاص و جالب چشم آبی ها که نمی دانستید

رنگ چشم هیچکس در دنیا دقیقاً با شما یکی نیست. اما اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که چشمان آسمانی داشته باشید، حتی خاص تر هستید. بیایید ببینیم چه چیزی چشم های آبی را بسیار خاص می کند.

1. رنگ چشم آبی ها در واقع آبی نیستند

 

چیزی به نام رنگدانه آبی در چشم وجود ندارد. بیشتر نژادهای بشری رنگ چشم قهوه ای خود را از ملانین دریافت می کنند. رنگدانه مسئول رنگ پوست اما وقتی صحبت از چشمان آبی می شود، می توان گفت که در اثر انعکاس نور آبی می شوند. این همان ترفندی است که اقیانوس و آسمان را آبی جلوه می دهد.

2. رنگ آنها می تواند تغییر کند

 

چشم های آبی بسته به شرایط نوری می توانند رنگ های مختلفی داشته باشند. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که چشم‌های آبی رنگ خود را از نوری که به آنها می‌تابد می‌گیرند و سپس آن را به بیرون منعکس می‌کنند. همچنین افرادی که چشمان آبی دارند بسته به آرایشی که استفاده می کنند می توانند کمی رنگ چشم خود را تغییر دهند.

3. همه افراد چشم آبی جد یکسان دارند

 

تیمی از دانشمندان دانشگاه کپنهاگ دریافتند که همه افرادی که چشمان آبی دارند ممکن است با هم مرتبط باشند. بین 6000 تا 10000 سال پیش، همه چشمان قهوه ای داشتند، اما در مقطعی، ژن کنترل کننده سطح ملانین جهش یافت. این جهش میزان ملانینی را که یک فرد می‌توانست تولید کند، محدود کرد و چشم‌های قهوه‌ای را به آبی تبدیل کرد. همه افراد چشم آبی این “سوئیچ” ژنتیکی را دقیقاً در همان نقطه از DNA خود به ارث می برند.

4. رنگ چشم آبی بسیار نادر است

بیشتر مردم چشم های قهوه ای دارند، در حالی که فقط 8 تا 10 درصد آنقدر خوش شانس هستند که چشم های لاجوردی دارند. به گزارش ورلد اطلس، اکثر افراد چشم آبی در اروپا زندگی می کنند و فنلاند بالاترین درصد افراد چشم آبی را دارد.

5. بسیاری از نوزادان با چشمان آبی به دنیا می آیند، اما بعدا رنگ چشم آنها تغییر می کند

 

وقتی نوزاد متولد می شود، نمی توان با قطعیت گفت که وقتی بزرگ شود چه رنگ چشمی خواهد داشت. هنگام تولد، نوزادان ملانین در عنبیه ندارند – بخشی از چشم که رنگ چشم را تعیین می کند. پس از 6 ماهگی، ژن های کودک تعیین می کنند که چه مقدار ملانین در عنبیه وجود دارد. بسته به این، چشم ها ممکن است آبی باقی بمانند یا خاکستری، سبز یا قهوه ای شوند.

6. افرادی که چشمان آبی دارند، حساسیت بیشتری به نور دارند

اگر رنگ چشمان شما روشن است، باید هنگام محافظت از آنها در برابر نور خورشید مراقب باشید. چشم پزشکان معتقدند افرادی که عنبیه آبی دارند به نور حساس تر هستند. از آنجایی که چشم های آبی رنگدانه جذب کننده نور کافی ندارند، نور بیشتری می تواند از عنبیه عبور کند و به چشم آسیب برساند.

افرادی که عنبیه رنگ روشن دارند نسبت به افرادی که چشم‌های تیره دارند راحت‌تر درد را تحمل می‌کنند. محققی در دانشگاه پیتسبورگ 58 مادر باردار را مورد مطالعه قرار داد و دریافت که زنان با چشمان آبی یا سبز درد کمتری را تجربه کرده و با زایمان بهتر کنار می آیند. این دانشمند معتقد است که ژن های مرتبط با ملانین ممکن است به شدت بر تحمل درد تأثیر بگذارند.

برگرفته از روزیاتو

نمایش کامل خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا