» اخبار روز » اخبار اجتماعی » مضرات چای پررنگ چیست؟
اخبار اجتماعی - بیماری و راه درمان - تغذیه - سلامت

مضرات چای پررنگ چیست؟

شهریور 19, 1402 00

عضو هیئت علمی علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کافئین موجود در چای تاکید کرد: افراد مبتلا به مشکلات قلبی، زخم معده، سنگ کلیه و زنان باردار از مصرف چای پررنگ پرهیز کنند.

سمیرا ربیعی با بیان اینکه چای حاوی مقدار زیادی کافئین است، گفت: هر چه چای مصرف شده تیره تر یا غلیظ تر باشد میزان کافئین دریافتی بیشتر می شود.

به گفته وی، کافئین یک ماده شیمیایی خوراکی است که به دو صورت طبیعی و مصنوعی یافت می شود.

وی افزود: شکل طبیعی کافئین در بسیاری از گیاهان از جمله قهوه، دانه های کاکائو و برگ چای و شکل مصنوعی آن در نوشابه های انرژی زا و نوشابه ها یافت می شود.

این استادیار با اشاره به تاثیرات کافئین بر بدن گفت: کافئین ادرار آور است. بنابراین نوشیدن چای پررنگ باعث از دست دادن آب بدن و ایجاد یبوست می شود.

وی با بیان اینکه کافئین باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود، خاطرنشان کرد: نوشیدن چای پررنگ باعث سوزش در ناحیه قفسه سینه و قلب می شود.

این دکترای تخصصی علوم تغذیه با بیان اینکه کافئین در جذب آهن غذا اختلال ایجاد می کند، اظهار داشت: هر چه چای مصرف شده قوی تر باشد، شدت این تداخل بیشتر می شود.

وی در ادامه توصیه کرد: افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن نوشیدن چای پررنگ را قطع کنند یا مصرف آن را حداقل به یک ساعت قبل یا بعد از غذای حاوی آهن موکول کنند.

به گفته ربیعی، تاثیر منفی کافئین بر جذب آهن تنها مربوط به منابع گیاهی آهن مانند آهن موجود در اسفناج است و نه منابع حیوانی مانند آهن موجود در گوشت قرمز. بنابراین گیاهخواران باید به این موضوع توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه کافئین سطح هوشیاری را بالا می برد، گفت: شاید در ظاهر این عملکرد کافئین مطلوب به نظر برسد، اما در واقع نوشیدن چای پررنگ در شب به خصوص در اواخر شب منجر به بی قراری و بی خوابی می شود. و در دراز مدت سطح اضطراب را نیز افزایش می دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی تاکید کرد: افراد دارای سابقه مشکلات قلبی، زنان باردار، مبتلایان به رفلاکس (سوزش معده) و زخم معده و افراد مبتلا به سنگ کلیه از نوشیدن چای پررنگ یا پرهیز کنند. مصرف آن را محدود کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×