» سبک زندگی » با انجام این عادات 24 ساله به عمر خود بیفزایید
سبک زندگی - سلامت

با انجام این عادات 24 ساله به عمر خود بیفزایید

مرداد 3, 1402 00

آیا می خواهید 24 سال بیشتر زندگی کنید؟ طبق مطالعه ای که بر روی داده های کهنه سربازان ایالات متحده انجام شده است، می توانید با 8 انتخاب سبک زندگی، 24 سال به زندگی خود در سن 40 سالگی اضافه کنید. در 50 سالگی چطور؟ مشکلی نیست اگر این 8 روش را انتخاب کنید، می توانید 21 سال به عمر خود اضافه کنید. اگر از 60 سالگی شروع کنیم چه؟ اگر این هشت عادت سالم را در این سن شروع کنید، هنوز هم می توانید 18 سال به زندگی خود اضافه کنید.

دکتر Xuan Mai Nguyen، نویسنده این مطالعه، به CNN گفت: “یک دوره 20 ساله وجود دارد که می توانید این تغییرات را ایجاد کنید.” می توانید این دستورات را به تدریج یا یکباره انجام دهید.”

او می افزاید: «ما همچنین تجزیه و تحلیلی انجام دادیم تا ببینیم آیا داشتن افراد مبتلا به دیابت نوع 2، کلسترول بالا، سکته مغزی، سرطان و مواردی از این دست در نتیجه این مطالعه تفاوت ایجاد می کند یا خیر. ما این گروه را از آزمایشات حذف کردیم و هیچ تغییری نیافتیم. بنابراین حتی اگر یک بیماری مزمن دارید، این تغییرات می تواند به افزایش امید به زندگی شما کمک کند.”

این عادات جادویی چیست؟ آنچه ما همیشه شنیده ایم این است که ورزش کنیم، رژیم غذایی سالم بخوریم، استرس را کاهش دهیم، خوب بخوابیم و روابط اجتماعی مثبت را تقویت کنیم. از طرفی سیگار نکشید، الکل زیاد ننوشید و به مواد مخدر معتاد نشوید.

نگوین می‌گوید: «هرچه زودتر این کارها را انجام دهید، بهتر است، حتی یک تغییر کوچک در 40، 50 و 60 سالگی می‌تواند مفید باشد.» انجام این اقدامات عموماً در دسترس عموم است.

این مطالعه که در نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا ارائه شد، سبک زندگی 720000 پرسنل نظامی ایالات متحده را بین 40 تا 99 سال بررسی کرد.

به گفته نگوین، افزودن تنها یک رفتار سالم به زندگی یک مرد 40 ساله می تواند 4.5 سال به زندگی او اضافه کند. افزودن یک عادت رفتاری سالم دیگر می تواند این سال های اضافی را به 7 سال افزایش دهد. سه سبک زندگی سالم عمر مردان را 8.6 سال افزایش می دهد. هر چه تعداد عادات سالم بیشتر باشد، فواید بیشتری خواهد داشت و می تواند نزدیک به نیم قرن زندگی اضافی به ارمغان بیاورد.

این عادات رفتاری در بین زنان نیز می تواند منجر به افزایش امید به زندگی شود، اما در مقایسه با مردان کمی متفاوت است. اتخاذ تنها یک رفتار سالم 3.5 سال به زندگی زنان اضافه می کند. رفتار سالم دوم 8 سال و رفتار سوم 12.6 سال به عمر زنان اضافه می کند. انجام تمام این عادات می تواند 22.6 سال به زندگی زنان اضافه کند.

این مطالعه پس از تعدیل سن، شاخص توده بدنی، جنسیت، نژاد و قومیت، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات و سطح درآمد خانواده نشان داد که «مرگ افرادی که هر هشت عامل سبک زندگی سالم را اتخاذ کرده بودند در مقایسه با افرادی که هیچ یک از آنها را رعایت نکردند، 87 درصد کاهش یافت.»

این مطالعه هشت عادت سبک زندگی سالم را رتبه بندی کرد. در این رتبه بندی مشخص می شود که کدام یک از آنها تاثیر بیشتری در افزایش امید به زندگی دارند.

رتبه بندی سبک زندگی سالم

1. ورزش کردن: اولین عادت با موثرترین رفتار زندگی سالم برای افزایش طول عمر، ورزش است. ورزش یکی از مهم ترین رفتارهایی است که هر فردی می تواند برای بهبود سلامت خود انجام دهد. ورزش خطر مرگ به هر دلیلی را تا 46 درصد کاهش می دهد.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که برای بهره مندی از مزایای این عادت سبک زندگی، نیازی به انجام ورزش های شدید ندارید. به عنوان مثال، اگر بتوانید بدون از دست دادن نفس از پله ها بالا بروید، قابل قبول است.

2. عدم اعتیاد: عدم اعتیاد به مواد مخدر دومین عامل مهم در افزایش امید به زندگی است و خطر مرگ زودرس را تا 38 درصد کاهش می دهد.

3. سیگار نکشید: «هرگز سیگار نکشید» خطر مرگ را تا 29 درصد کاهش می دهد. اما اگر فردی قبلاً سیگاری بوده است، این شامل حال فعلی او نمی شود. البته ترک سیگار در هر مرحله از زندگی فواید زیادی برای سلامتی دارد.

4. مدیریت استرس: مدیریت استرس مرگ زودرس را تا 22 درصد کاهش می دهد.

5. رژیم غذایی گیاهی: طبق این مطالعه، رژیم غذایی گیاهی شانس شما را برای زندگی طولانی 21 درصد افزایش می دهد. البته این بدان معنا نیست که شما باید گیاهخوار باشید. یک برنامه گیاهی سالم، مانند یک رژیم غذایی مدیترانه ای پر از غلات کامل و سبزیجات سبز، می تواند کمک کننده باشد.

6. اجتناب از نوشیدن الکل: پرهیز از مصرف زیاد الکل یکی از عادات سبک زندگی سالم است که می تواند خطر مرگ را تا 19 درصد کاهش دهد. مصرف بیش از حد الکل به عنوان مصرف بیش از 4 نوشیدنی الکلی در روز تعریف می شود.

7. خواب خوب شبانه: حداقل 7 تا 9 ساعت خوابیدن در شب، مرگ زودهنگام به هر علتی را تا 18 درصد کاهش می دهد.

8. داشتن روابط اجتماعی مثبت: این مطالعه نشان می دهد که داشتن روابط اجتماعی مثبت 5 درصد به طول عمر کمک می کند. با این حال کارشناسان می گویند تنهایی و گوشه گیری به ویژه در میان سالمندان رو به افزایش و نگران کننده است.

یک مطالعه اخیر نشان داد افرادی که انزوای اجتماعی را تجربه کرده‌اند در مقایسه با افرادی که از نظر اجتماعی منزوی نشده‌اند، 32 درصد بیشتر در معرض مرگ زودرس به هر دلیلی هستند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×