پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 2024 - 05 - 02 ساعت :
» آموزش و سرگرمی » پنج موجود خونخوار؛چرا حیوانات از خون تغذیه میکنن؟
آموزش و سرگرمی

پنج موجود خونخوار؛چرا حیوانات از خون تغذیه میکنن؟

آبان 9, 1402 00

در حالی که پشه ها بیشتر به خاطر تغذیه از خون معروف هستند، در واقع چند گونه دیگر وجود دارند که این مایع غنی از پروتئین را هدف قرار می دهند. و اگرچه ما اغلب خفاش ها را با خون آشام بودن مرتبط می کنیم، فقط چند خفاش با این کار سازگار شده اند.

چرا حیوانات از خون تغذیه می کنند؟

به طور سطحی، خون ممکن است یک چیز عجیب و غریب برای مصرف به نظر برسد. اینطور نیست – حداقل از منظر تکاملی. این نوشیدنی سرشار از پروتئین و لیپید است – اگر بتوانید به آن برسید، یک نوشیدنی نیروزا است.

خفاش های خون آشام

خفاش های خون آشام در حالی که به دنبال غذا می گردند، یواشکی در هوای شب سر می زنند. این پستانداران کوچک مانند هیولای افسانه ای که از آن نام گرفته اند، خون حیوانات دیگر را برای بقا می نوشند. آنها از گاو، خوک، اسب و پرندگان تغذیه می کنند. خفاش‌های خون‌آشام که در مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می‌شوند، حتی گاهی اوقات انسان‌ها را برای خون نیش می‌زنند. (اما خیلی نادر است!)

ماهی کاندیرو

 

روش تغذیه آنها وحشیانه است. آنها از خون ماهی های دیگر تغذیه می کنند. آن میزبان را با استفاده از نشانه های بصری خود تعیین می کند. مستقیماً به سمت آبشش ها می رود و شریان های آئورت را می بندد و شروع به تغذیه از خون میزبان می کند.

تغذیه حدود 80 ثانیه طول می کشد و پس از آن کاندیرو میزبان را ترک می کند

لامپر دریایی

لامپرهای دریایی (Petromyzon marinus) ماهیان انگلی بومی اقیانوس اطلس هستند. لامپرهای دریایی که با مکیدن خون و سایر مایعات بدن ماهی‌های دیگر را انگلی می‌کنند، برای بیش از 340 میلیون سال تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده‌اند و حداقل در چهار رویداد بزرگ انقراض زنده مانده‌اند.

لامپرهای دریایی از این نظر که فک یا دیگر ساختارهای استخوانی ندارند و در عوض دارای یک اسکلت ساخته شده از غضروف هستند، از بسیاری از ماهیان دیگر منحصر به فرد هستند. در حالی که لامپرهای دریایی شبیه مارماهی‌ها هستند، هیچ ربطی به هم ندارند و به واسطه دهان منحصربه‌فردشان از هم جدا می‌شوند: یک دیسک مکیدن دهانی بزرگ پر از دندان‌های تیز و شاخ‌شکل که زبان تیز تیغی را احاطه کرده است.

لامپرهای دریایی با دهان مکنده خود به ماهی متصل می شوند و سپس دندان های خود را در گوشت فرو می برند تا چنگ بزنند. هنگامی که به طور ایمن وصل می شوند، لامپرهای دریایی با زبان تیز خود از فلس و پوست ماهی عبور می کنند. لامپرهای دریایی با ترشح آنزیمی که از لخته شدن خون جلوگیری می کند، از مایعات بدن ماهی تغذیه می کنند، مشابه نحوه تغذیه زالو از میزبان خود

شب پره خون آشام

پروانه های خون آشام می توانند پوست ضخیم حیواناتی مانند بوفالو، تاپیر و فیل ها را سوراخ کنند. پروانه پس از فرود آمدن بر روی نقطه مطلوب حیوان میزبان، شروع به نفوذ به پوست می‌کند و پروبوسیس خود را روی پوست می‌گذارد، سپس آن را به جلو و عقب تکان می‌دهد تا آن را به داخل هل دهدپروانه پس از نفوذ به پوست، نوسان می‌کند، یا سر خود را به جلو و عقب تکان می‌دهد تا پروبوسیس را بیشتر به داخل هدایت کند. هنگامی که خون حیوان میزبان بیرون می‌آید، قلاب‌هایی را در طرفین پروبوسیس باز می‌کند تا محکم آن را محکم کند. پروبوسیس دارای دو قسمت است که به طور متناوب بین لنگر انداختن و سوراخ کردن بافت میزبان با استفاده از یک حرکت “ضد موازی” انجام می شود. نیش پروانه کالیپترا قرمز و دردناک است، اما اعتقاد بر این است که هیچ خطری برای انسان ندارد. یک پروانه خون آشام می تواند تا 50 دقیقه خون بمکد.

فنچ زمینی خون آشام

این پرنده بیشتر به خاطر رژیم غذایی غیرمعمولش معروف است. هنگامی که منابع جایگزین کمیاب است، فنچ خون آشام گهگاه با نوشیدن خون پرندگان دیگر، عمدتاً نازکا و سگ‌های پا آبی، با نوک زدن به پوست آنها با منقار تیزشان تا زمانی که خون گرفته شود، تغذیه می‌کند.

فنچ های زمینی خون آشام در فصل خشک که دانه ها و طعمه های دیگر کمیاب هستند، خون بیشتری می نوشند و با شروع فصل بارانی شکار همه چیزخوار را از سر می گیرند. همچنین تغییرات قابل توجهی در ساختار جامعه میکروبی روده وجود دارد

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×