» آموزش و سرگرمی » در گذشت لیلی افشار اولین زن ایرانی که دکترای گیتار داشت+علت فوت
آموزش و سرگرمی

در گذشت لیلی افشار اولین زن ایرانی که دکترای گیتار داشت+علت فوت

آبان 10, 1402 10

بدینسان: لیلی افشار نوازنده گیتار کلاسیک ایرانی بود او اولین نوازنده زن در جهان بود که در رشته اجرای گیتار کلاسیک به درجه دکترا رسید.

لیلی افشار اولین زنی در دنیا بود که دکترای گیتار گرفت. چندین آلبوم و کتاب بخشی از کارنامه او هستند.دلیل درگذشت لیلی افشار بیماری اعلام شده است.

لیلی افشار، نوازنده چیره‌دست گیتار و اولین زنی که در دنیا دکترای گیتار گرفت، به دلیل بیماری در سن ۶۳ سالگی درگذشت. او در سن ۱۰ سالگی وقتی نوازندگی گیتار را در دیدار با یکی از اقوامش از نزدیک مشاهده کرد به این ساز علاقمند شد و یادگیری این ساز را آغاز کرد

پدربزرگ و مادربزرگ لیلی افشار تار می‌نواختند و پدرش نیز موسیقی‌دان بود و ویولون می‌نواخت. در چنین فضایی لیلی نیز از همان ابتدا با هنر نوازندگی آشنا شد و به قول خودش، عاشق گیتار و صدای آن.

او پس از تحصیل در ایران برای تکمیل دانش و مهارت خود به خارج رفت و از شاگردان برجسته آندرس سگوبیا، استاد معروف گیتار در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی شد.

او در سالن‌های موسیقی معروف جهان کنسرت‌های مختلفی برگزار کرد و به عنوان بهترین گیتاریست کلاسیک زن برنده جایزه “ارویل ایچ. گیبسن” شد.

لیلی افشار کنسرت‌های متعددی در کشورهای ایران آمریکا انگلستان ایرلند کانادا فرانسه دانمارک ایتالیا آفریقا استرالیا و غیره برگزار کرده است

لیلی افشار متولد ۱۸ اسفند ماه ۱۳۳۸ و در گذشته ۲ آبان ۱۴۰۲. لیلی افشار اهل شهرستان تنکابن مازندران و اصالت آذری داشت

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×