بیست دانشمند مشهوری که نحوه نگرش ما را به جهان تغییر دادند!

از نخستین تمدن‌ها تا عصر مدرن، انسان‌های بی‌پایان تلاش کرده‌اند تا خود و دنیای اطرافیان را بهتر بشناسیم. برای برخی از بزرگترین مغزهای علمی جهان مانند گالیله، نیکولا تسلا، ماری کوری و آلبرت انیشتین ، این کنجکاوی منجر به اختراعات و اکتشافاتی شد که تمام جنبه های زندگی را شکل داده است.

از پزشکی گرفته تا فیزیک و نجوم، این دانشمندان جان انسان ها را نجات داده اند و درک ما را در تمام جنبه های جهان طبیعی بهبود بخشیده اند.

در اینجا 20 نفر از مشهورترین دانشمندان از قرن 15 تا امروز و اینکه چگونه کمک های حیاتی آنها در بسیاری از زمینه های مطالعاتی هنوز بر ما تأثیر می گذارد، آورده شده است.

1 .نیکولاس کوپرنیک«ستاره شناس و ریاضیدان»

برای قرن ها، مردم به اشتباه معتقد بودند که زمین مرکز جهان است. کوپرنیک با این باور که اندازه و سرعت مدار یک سیاره به فاصله آن از خورشید متمرکز بستگی دارد، نظریه دیگری ارائه داد.

با این حال، فرضیه های کوپرنیک به جای یک پیشرفت، با منحرف شدن از اعتقادات کلیسای کاتولیک روم با بحث و جدل مواجه شد. کلیسا حتی مدت‌ها پس از مرگ دانشمند آلمانی در سال 1616 مجموعه تحقیقاتی او را به نام «درباره انقلاب‌های حوزه‌های آسمانی» کاملاً ممنوع کرد.

2 .گالیله galileo Galilei «فیزیکدان و ستاره شناس»

galileo با گرفتن تلسکوپ های اولیه و بهبود طراحی آنها، نحوه دیدن ما را به معنای واقعی کلمه تغییر داد. دانشمند ایتالیایی عدسی هایی ساخت که قابلیت بزرگنمایی اجسام را تا بیست برابر دارند.

هنگامی که گالیله از ابزارهای خود برای نگاه کردن به آسمان استفاده کرد، چهار قمر بزرگ مشتری را که اکنون به افتخار او نامگذاری شده اند و ستارگان دوردست کهکشان راه شیری که برای چشم انسان قابل مشاهده نیستند، کشف کرد. یافته های او پایه و اساس نجوم مدرن را ایجاد کرد.

3 .رابرت هوک «ستاره شناس، فیزیکدان و زیست شناس»

هوک انگلیسی اصطلاح “سلول” را که اکنون به عنوان واحد ساختاری اساسی همه موجودات شناخته می شود، در کتاب Micrographia خود در سال 1665 پس از مشاهده دیواره های سلولی در برش هایی از بافت چوب پنبه ابداع کرد. اما مطالعات او به زیست شناسی محدود نشد. او به دلیل قانون هوک معروف است که می گوید نیروی مورد نیاز برای فشرده کردن یا گسترش فنر متناسب با فاصله تراکم یا گسترش است. او همچنین به طراحی مجدد ساختمان های لندن که توسط “آتش سوزی بزرگ” شهر در سال 1666 ویران شده بود کمک کرد.

4 .آقا اسحاق نیوتن«فیزیکدان و ریاضیدان»

شما احتمالاً در مورد سه قانون حرکت نیوتن می دانید، از جمله اینکه اجسام در حالت سکون یا حرکت یکنواخت باقی می مانند مگر اینکه به آنها عمل شود. اما آیا می دانستید که نظریه گرانش او به انگلیسی اجازه می دهد تا جرم هر سیاره و جزر و مد اقیانوس زمین را محاسبه کند؟ اگرچه آلبرت انیشتین بعدها برخی از نظریه های خود را بهبود بخشید، نیوتن یکی از مهم ترین ذهن های تاریخ باقی مانده است.

واقعیت جالب: مادر نیوتن سعی کرد او را در سن 12 سالگی از مدرسه بیرون بکشد تا کشاورز شود. به نظر می رسد چیز خوبی است که طرح شکست خورد.

5 .چارلز داروین«زیست شناس»

داروین که در بریتانیا بزرگ شد، در خانواده ای مسیحی بزرگ شد و اعتقادات خلقت گرایانه داشت. این چیزی نیست که از مردی انتظار داشته باشید که کتاب برجسته‌اش در سال 1859 درباره منشأ گونه‌ها با استفاده از انتخاب طبیعی شرح مفصلی از نظریه تکامل ارائه کرد. او در نوشته‌هایش مفهوم انتخاب طبیعی خود را بیان کرد که در آن گونه‌هایی که تکامل می‌یابند و با محیط خود سازگار می‌شوند رشد می‌کنند در حالی که بقیه از بین می‌روند.

6 .آدا لاولیس«ریاضیدان و دانشمند کامپیوتر»

دانشمند کامپیوتر در دهه 1800؟ بله ، یادداشت ها و دستورالعمل های لاولیس در مورد “موتور تحلیلی” مربی چارلز بابیج، پیشرفتی در مسیر کامپیوترهای مدرن محسوب می شود. به عنوان مثال، لاولیس متولد لندن برای اولین بار فرآیندی را ارائه کرد که اکنون حلقه نامیده می شود، که در آن برنامه های کامپیوتری یک سری دستورالعمل ها را تا رسیدن به یک نتیجه دلخواه تکرار می کنند.

اگرچه کمک های او تا قرن بیستم به رسمیت شناخته نشد، اما میراث او برای همیشه در سال 1980 تثبیت شد، زمانی که وزارت دفاع ایالات متحده به افتخار او زبان رایانه ای جدید را Ada نامید.

7 .گرگور مندل«متخصص ژنتیک»

مندل، اهل اتریش، به جای اینکه آنطور که پدرش می‌خواست، مزرعه خانواده‌اش را تصاحب کند، یک راهب آگوستینی و یک معلم شد. مهارت های رشد او نتیجه داد، زیرا مندل از گیاهان نخود برای مطالعه انتقال صفات ارثی استفاده کرد. یافته‌های او مبنی بر اینکه ویژگی‌ها یا غالب یا مغلوب هستند و مستقل از یکدیگر منتقل می‌شوند، پایه‌ای برای مطالعات ژنتیکی مدرن شد.

8 .لویی پاستور«شیمیدان و میکروبیولوژیست»

پاستور از مشاهدات خود از میکروارگانیسم‌ها استفاده کرد تا روش‌های بهداشتی را که امروزه بدیهی می‌دانیم، مانند استریل کردن ملحفه‌ها، پانسمان‌ها و ابزارهای جراحی را پیشنهاد دهد. فرآیند درمان مواد غذایی با حرارت برای از بین بردن عوامل بیماری زا ،معروف به پاستوریزه  نیز نام او را دارد.

با این حال، دانشمند فرانسوی مسلماً به دلیل تلاش هایش در ایجاد واکسن برای بیماری هایی مانند وبا، آبله، سیاه زخم و هاری مشهور است. او با وجود سکته مغزی شدید در سال 1868 روی واکسن هاری کار کرد.

9 .فروید زیگموند«روانشناس»

اگرچه تحقیقات او در ابتدا بر نوروبیولوژی متمرکز بود، فروید – که در جمهوری چک کنونی به دنیا آمد اما در اتریش بزرگ شد ، به دلیل نظریه روانکاوی خود که تجربیات آسیب زا گذشته باعث روان رنجوری در بیماران می شود، شناخته شد. او همچنین ایده های id، ego و superego را به عنوان سه پایه شخصیت انسان مطرح کرد و اینکه رویاها روشی برای مقابله با تعارضاتی هستند که ریشه در ناخودآگاه دارند.

10 .نیکولا تسلا«فیزیکدان و ریاضیدان»

به احتمال زیاد این مطلب را در اتاقی روشن می خوانید. اگر چنین است، باید از تسلای کرواسی تبار تشکر کنید. او سیستم الکتریکی جریان جایگزین یا AC را طراحی کرد که روش اصلی الکتریسیته مورد استفاده در سراسر جهان باقی می ماند (رقیب توماس ادیسون یک سیستم جریان مستقیم ایجاد کرد).

علاوه بر این، سیم پیچ تسلا ثبت شده او که در آنتن های انتقال رادیویی استفاده می شود، به ایجاد پایه و اساس فناوری بی سیم کمک کرد. این دانشمند همچنین به پیشگامی فناوری راه دور و رادار کمک کرد.

11 .جورج واشنگتن کارور«گیاه شناس و دانشمند کشاورزی»

واشنگتن کارور بیشتر به خاطر کارش با گیاه بادام زمینی شناخته شده است. این بومی میسوری که در بردگی به دنیا آمد، بیش از 300 کاربرد از آن را توسعه داد ، از جمله کرم اصلاح، شامپو، پلاستیک و البته دستور العمل برای غذاهایی مانند نان و آب نبات. اما او همچنین با آموزش تکنیک های مراقبت از دام و پرورش دام، مراقب کشاورزان بود. واشنگتن کارور با شخصیت‌های بزرگی مانند خودروساز هنری فورد که با آنها برای ایجاد جایگزینی مبتنی بر سویا برای لاستیک و بدنه خودروی سبک‌وزن آزمایشی همکاری کرد، دوستی پرباری برقرار کرد.

12 .ماری کوری«فیزیکدان و شیمیدان»

کوری، اصالتاً اهل لهستان امروزی، اولین زنی بود که برنده جایزه نوبل  در فیزیک شد و همچنین اولین کسی بود که دو جایزه نوبل را برد.

این دانشمند با کمک همسر پیر کوری، رادیواکتیویته و عناصر پولونیوم و رادیوم را کشف کرد. او همچنین از استفاده از دستگاه‌های قابل حمل اشعه ایکس در میدان‌های جنگ جهانی اول دفاع کرد. کوری بر اثر کم‌خونی آپلاستیک که احتمالاً به دلیل قرار گرفتن در معرض تشعشعات ایجاد شده بود، درگذشت.

13 .آلبرت انیشتین«فیزیکدان»

انیشتین علاوه بر موهای وز و بیزاری خود از پوشیدن جوراب، به دلیل نظریه نسبیت خود مشهور شد که نشان می دهد فضا و زمان در هم تنیده شده اند. و البته معادله معروف E=MC² که نشان داد حتی ریزترین ذرات نیز می توانند مقادیر زیادی انرژی تولید کنند.

این دانشمند آلمانی همچنین مدافع حقوق مدنی بود و زمانی نژادپرستی را “بیماری” نامید. او در دهه 1940 به انجمن ملی برای پیشرفت رنگین پوستان پیوست.

14 .نیلز بور«فیزیکدان»

بور قبل از اینکه برای کار با جی.جی. تامسون که الکترون را کشف کرد. بور یک مدل کاملا متفاوت از اتم را پیشنهاد کرد که در آن الکترون ها می توانند بین سطوح انرژی بپرند. این به هموار کردن راه برای مکانیک کوانتومی کمک کرد.

بور همچنین یکی از مشارکت کنندگان کلیدی پروژه منهتن بود که در آن ایالات متحده در طول جنگ جهانی دوم بمب اتمی ساخت. بور با کارگردان پروژه، جی رابرت اوپنهایمر، موضوع فیلم زندگی‌نامه اوپنهایمر در سال 2023، کار کرد.

15 .ریچل کارسون«زیست شناس»

کارسون کتاب معروف بهار خاموش را در سال 1962 نوشت. تحقیقات دانشمند آمریکایی در مورد اثرات نامطلوب DDT و سایر آفت کش ها در طبیعت به عنوان آغاز جنبش مدرن زیست محیطی شناخته می شود. بلافاصله پس از انتشار کتاب، آژانس حفاظت از محیط زیست در سال 1970 تاسیس شد و استفاده از DDT در سال 1972 ممنوع شد.

16 .آلن تورینگ«دانشمند کامپیوتر و ریاضیدان»

تورینگ که یک رمزنگار ماهر بود به رمزگشایی پیام های رمزگذاری شده ارتش آلمان در طول جنگ جهانی دوم کمک کرد. این ریاضیدان بریتانیایی همچنین پدر علم کامپیوتر و هوش مصنوعی به حساب می‌آید و با تست تورینگ او که گفته می‌شود توانایی ماشین در نشان دادن رفتارهای قابل مقایسه با انسان را اندازه‌گیری می‌کند.

زندگی و تلاش های تورینگ در طول جنگ، مبنای ساخت فیلم «بازی تقلید» در سال 2014 با بازی بندیکت کامبربچ بود.

17 .گرترود بی الیون«بیوشیمیست و فارماکولوژیست»

الیون که در سال 1988 برنده جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی شد، در طول زندگی حرفه‌ای خود 45 حق ثبت اختراع در پزشکی ایجاد کرد. این آمریکایی که در سال 1944 توسط باروز-ولکام (در حال حاضر گلاکسو اسمیت کلاین) استخدام شد، به زودی داروی 6-MP را برای مبارزه با سرطان خون تولید کرد. در سال 1977، او و تیمش داروی ضد ویروسی آسیکلوویر را ساختند که این ایده را که هر دارویی که بتواند ویروس را از بین ببرد برای انسان بسیار سمی است را رد کرد. برای درمان تبخال، آبله مرغان و زونا استفاده می شود.

18 .کاترین جانسون«ریاضیدان»

هر یک از نقاط عطف اولیه ناسا ، از فرستادن یک فضانورد، آلن شپرد، به فضا برای اولین بار در سال 1961، تا نیل آرمسترانگ و خدمه آپولو 11 که هشت سال بعد روی ماه فرود آمدند، همه به خاطر جانسون امکان پذیر بود. بومی ویرجینیای غربی به انجام محاسبات ریاضی لازم برای تعیین مسیر صحیح پرواز کمک کرد.

ناسا در سال 2017 به نشانه قدردانی، ساختمانی را در مرکز تحقیقات لانگلی خود در ویرجینیا به نام جانسون نامگذاری کردداستان واقعی الهام بخش او در فیلم فیگورهای پنهان در سال 2016 روایت شد که تاراجی پی هنسون در نقش او در پرده بزرگ بازی می کرد.

19 .روزالیند فرانکلین«شیمیدان و بیوفیزیکدان»

فرانکلین در سال 1951 در کالج کینگ لندن شروع به کار کرد و از تکنیک های پراش اشعه ایکس برای یافتن اینکه DNA انسان دارای دو شکل است استفاده کرد: فرم خشک “A” و فرم “B” مرطوب. با این حال، کشف فرانکلین پس از افشای یکی از همکارانش به دانشمندان فرانسیس کریک و جیمز واتسون نادیده گرفته شد. آن جفت مدل مارپیچ دوگانه را برای ساختار DNA ایجاد کردند. فرانکلین در 37 سالگی بر اثر سرطان تخمدان درگذشت.

20 .جین گودال«نخستی شناس»

مطالعه گسترده گودال روی شامپانزه‌ها به ما کمک کرده است تا بفهمیم انسان‌ها چقدر شبیه بستگان تکاملی ما هستند. دانشمند بریتانیایی پس از ورود به تانزانیا در سال 1960، دریافت که شامپانزه ها ابزارهایی را ایجاد و استفاده می کنند، زبان و سیستم های اجتماعی پیچیده ای را توسعه می دهند و آن طور که قبلاً تصور می شد منحصراً گیاهخوار نیستند.

زمانی که گودال شامپانزه ها را درک کرد، تلاش های خود را به حفظ زیستگاه آنها و جلوگیری از رفتار غیراخلاقی با حیوانات در آزمایش های علمی معطوف کرد.

 

 

 

 

 

 

نمایش کامل خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا