آیا نوشیدن آب زیاد باعث کاهش فشار خون می شود؟

نوشیدن آب می تواند به عادی سازی فشار خون شما کمک کند، اما لزوماً فشار خون شما را کاهش نمی دهد مگر اینکه از قبل کم آب شده باشید.
از آنجایی که خون شما 90 درصد آب است، حجم کل بدن شما با کم آبی کاهش می یابد. هنگامی که این اتفاق می افتد، بدن با تنگ کردن رگ های خونی باعث افزایش فشار خون می شود.
اگر کم آبی مزمن (مداوم) دارید، می تواند فشار خون شما (فشار خون بالا) را بدتر کند.

در حالی که نوشیدن آب درمانی برای فشار خون بالا نیست، هیدراته ماندن با نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز ممکن است به کنترل فشار خون شما در کنار سایر اقدامات بهداشتی کمک کند.

این مقاله توضیح می دهد که چگونه کم آبی منجر به فشار خون بالا می شود و چگونه نوشیدن آب می تواند به حفظ یا حتی کاهش فشار خون شما کمک کند.

آیا بین کم آبی و فشار خون بالا ارتباطی وجود دارد؟

کم آبی زمانی اتفاق می افتد که بدن آب زیادی را که برای عملکرد طبیعی به آن نیاز دارد از دست می دهد. یکی از دلایل اصلی این امر، ننوشیدن آب کافی یا عدم تامین آب از دست رفته در اثر تعریق، ادرار زیاد، استفراغ یا اسهال است.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، یک بزرگسال به طور متوسط روزانه 41 اونس آب (یا حدود 5 فنجان) مصرف می کند. افراد بالای 60 سال که در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند، فقط 36 اونس (یا 4 1/2 فنجان) آب می نوشند که بسته به سن و جنسیت شما نصف تا یک پنجم مقدار توصیه شده روزانه است.

با این حال، این بدان معنا نیست که کم آبی باعث افزایش فشار خون می شود، اما مطمئناً می تواند به فشار خون بالا کمک کند.
کم آبی چگونه بر فشار خون تأثیر می گذارد؟

سدیم یک ماده معدنی ضروری است که از نمک دریافت می کنید و دو نقش مهم در فشار خون شما ایفا می کند:

سدیم به حفظ تعادل آب مناسب کمک می کند به طوری که سیستم های بدن در حالت تعادل ثابت (هموستاز) هستند.

سدیم همچنین به انقباض و شل شدن عضلات در سرتاسر بدن، از جمله ماهیچه های رگ های خونی کمک می کند.

هنگامی که سطوح سدیم به طور غیر طبیعی بالا (هیپرناترمی) یا به طور غیر طبیعی پایین (هیپوناترمی) باشد، این عملکردها می توانند به شدت مختل شوند. حتی زمانی که سطح سدیم به طور متوسط تحت تاثیر قرار می گیرد، می تواند عواقب قابل توجهی برای سلامتی فرد داشته باشد.

هنگامی که شما کم آب هستید، حجم آب در خون کاهش می یابد و سطح سدیم را متمرکز می کند. افزایش سدیم به نوبه خود باعث می شود بدن شما هورمونی به نام وازوپرسین ترشح کند که از دفع آب از طریق ادرار توسط کلیه ها جلوگیری می کند و در نتیجه از کم آبی بدن جلوگیری می کند. در عین حال، وازوپرسین باعث انقباض (تنگ شدن) عروق خونی و در نتیجه افزایش شدید فشار خون می شود.

اگرچه هیچ مطالعه ای در مورد میزان تأثیر کم آبی بر فشار خون وجود ندارد، مطالعات حیوانی انجام شده توسط دانشگاه موناش گزارش داد که کم آبی مزمن نه تنها فشار خون بالا را در موش ها بدتر می کند، بلکه خطر آسیب شدید کلیوی را نیز افزایش می دهد. .
چقدر آب بنوشیم؟

نوشیدن آب فواید بی شماری برای سلامتی دارد، از جمله:

کمک به عادی سازی فشار خون

حفظ تعادل الکترولیت های بدن از جمله سدیم

بهبود انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلول ها

تنظیم دمای بدن

کمک به هضم

جلوگیری از یبوست

حذف باکتری ها و سموم از کلیه ها و مثانه

بیشتر پزشکان نوشیدن 6 تا 8 لیوان 8 اونس آب در روز را برای تکمیل آبی که از غذاها دریافت می کنید، توصیه می کنند. اما این نیاز ممکن است بر اساس سن، جنس، رژیم غذایی، سلامت عمومی، سطح فعالیت بدنی و حتی داروها متفاوت باشد. آنچه مصرف می کنید (مانند دیورتیک ها) ممکن است بیشتر یا کمتر از نیاز فردی شما باشد.

به عنوان یک دستورالعمل کلی، مؤسسه ملی علوم سطوح کافی آب مصرفی را برای بزرگسالان به شرح زیر توصیه می کند:

برای زنان بالغ: روزانه 11 فنجان (2.7 لیتر یا حدود 91 اونس) از تمام غذاها و مایعات

برای مردان بزرگسال: روزانه 15.5 فنجان (3.7 لیتر یا حدود 125 اونس) از تمام غذاها و مایعات

در نهایت، هیچ راه حلی برای همه وجود ندارد و هرکسی به روش خود با کم آبی مقابله می کند. با پزشک خود صحبت کنید تا نیازهای فردی خود را ارزیابی کند، به خصوص اگر فشار خون بالا دارید یا در معرض خطر فشار خون بالا هستید.

نمایش کامل خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا