تعیین جنسیت نوزاد به انتخاب خود

با این روش جنسیت نوزاد را پیش از تولد تعیین کنید

همشهری آنلاین: گذشت آن زمانی که پدرها و مادرها با شور و هیجان تا پایان دوره‌ی بارداری منتظر می‌ماندند تا بدانند که پسردار شده‌اند یا دختردار. به کمک روش‌ سونوگرافی سال‌هاست که می‌توان جنسیت جنین را در دوران بارداری با دقت بیش از ۹۰ درصد مشخص کرد و آن شور و هیجان و انتظار نه‌ماهه انگار دیگر معنایی ندارد.

جالب اینجاست که پدرها و مادرهای امروزی به همین مسئله هم بسنده نمی‌کنند و دنبال این هستند که جنسیت جنینشان را حتی قبل از تشکیل نطفه مشخص کنند! جست‌وجوی کوتاهی در دنیای مجازی نشان می‌دهد که این موضوع تا چه اندازه برای بعضی‌ها جذاب و مهم بوده و تا چه اندازه راجع به این قضیه تبلیغ می‌شود؛ اما آیا همه این روش‌ها که تحت عنوان روش‌های پسردار یا دختردار شدن شناخته می‌شوند، به یک اندازه مؤثر هستند یا تبلیغات جذاب بخشی از واقعیت را پوشانده است؟ «دکتر کتایون برجیس»، فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی درباره انواع روش‌های تعیین جنسیت توضیح می‌دهد.

 روش‌های خانگی برای دوستداران دختر

تعیین جنسیت جنین فقط مسئله‌ی امروز زوج‌هایی نیست که تصمیم به بچه‌دار شدن دارند، بلکه از قدیم هم توصیه‌های سنتی و خانگی در این زمینه وجود داشته که شاید بخشی از آن‌ها را از زبان مادربزرگ‌هایتان شنیده باشید. عموم این روش‌ها، روش‌هایی بودند که مادر را درگیر می‌کردند و چندان پدر، در آن‌ها دخیل نبود.

یکی از مشهورترین روش‌های کلاسیک تعیین جنسیت جنین، روشی به نام شتل (Shettles) است که در دهه‌ی ۱۹۶۰ توسط دکتر لندروم شتل Landrum Shettles و همکارش ابداع شد. روش شتل بیشتر از آنکه می‌تواند پسردار شدن شما را تضمین کند، روشی مؤثر برای دختردار شدن محسوب می‌شود.

اساس این روش را سرعت و قدرت اسپرم‌های دختردار تشکیل می‌دهد که چون از اسپرم‌های پسردار قوی‌تر هستند، بنابراین اگر زمان‌بندی برای رابطه‌ی زناشویی درست و دقیق باشد، ‌ می‌توانید به هدفتان برسید و با این روش دختردار شوید. البته موفقیت روش صد در صد نیست، ولی به گفته‌ی خود دکتر شتل تا حدود ۹۰ درصد می‌شود روی آن حساب باز کرد.

روش «او به علاوه دوازده» (۱۲ + O) هم یکی دیگر از روش‌های خانگی تعیین جنسیت محسوب می‌شود که فقط در مواردی که شما دنبال جنس دختر هستید جواب می‌دهد و جالب این است که این روش به وسیله‌ی یک مادر عادی در نیوزلند ابداع‌شده است که بعد از به دنیا آوردن نیم جین پسر، دنبال داشتن یک دختر بود! در این روش مادر باید به‌دقت زمان تخمک‌گذاری خود را در طول سیکل ماهانه مشخص کند و حدود نصف روز قبل از زمان تخمک‌گذاری، رابطه‌ی زناشویی داشته باشد و بعد از آن‌هم تا وقتی به اطمینان نرسیده که باردار هست، دیگر نباید رابطه زناشویی با همسرش داشته باشد. مشکل روش «او به‌علاوه دوازده» می‌تواند این باشد که با انجام آن در یک دوره (سیکل)، اصلاً باردار نشوید. درواقع شانس بارداری با این روش خیلی بالا نیست.

یکی دیگر از روش‌های خانگی تعیین جنسیت برای مادرهایی که دوست دارند صاحب فرزند دختر شوند این است که سیکل ماهانه خودشان را در نظر داشته باشند و ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از رسیدن به زمان تخمک‌گذاری اقدام به برقراری رابطه‌ی زناشویی کنند هرچند که شانس موفقیت در این روش نیز چندان بالا نبوده و بیش از ۵۰ درصد نمی‌شود روی آن حساب باز کرد. زمان حدودی تخمک‌گذاری در خانم‌هایی که سیکل قاعدگی‌شان منظم و ۲۸ روزه است، حدود میانه سیکل خواهد بود که در این زمان دمای بدن تا حدودی بالا می‌رود و ترشحات طبیعی رحمی تغییر شکل می‌دهند و افزایش پیدا می‌کنند؛ بنابراین خیلی از خانم‌ها با دنبال کردن این نشانه‌ها و کنترل کردن دمای روزانه‌ی بدنشان، این زمان را تعیین کرده و برای پسر یا دختردار شدن از این محاسبات می‌توانند کمک بگیرند.

 برای دختردار شدن چی بخوریم؟

لابد شنیده‌اید که به خانمی که قصد بارداری دارد می‌گویند فلان غذا را بخور تا بچه‌ات پسر شود یا اگر دختر دوست داری فلان خوراکی را استفاده نکن. تنظیم برنامه غذایی برای تعیین جنسیت جنین هم درست به‌اندازه روش‌های خانگی محبوبیت دارد و این روزها حتی در خیلی از کلینیک‌ها این رژیم‌ها ارائه می‌شود. معمولاً هم به خانمی که قصد دارد دختردار شود، توصیه می‌کنند مصرف سدیم و پتاسیم را در برنامه غذایی روزانه‌اش به‌شدت کاهش داده و در عوض تا می‌تواند کلسیم و منیزیم استفاده کند. لبنیات و سبزیجات برگ سبز تیره از جمله منابع خوب کلسیم و جوانه‌ی گندم، اسفناج، گردو، سویا و… از جمله منابع خوب منیزیم محسوب می‌شوند.

همچنین توصیه می‌شود خانم‌هایی که دختر دوست دارند مصرف نمک را در طول مدتی که برای بارداری اقدام کرده‌اند و یکی دو ماه قبل از آن، قطع کنند و سراغ محصولاتی مثل کالباس و سوسیس و گوشت‌های فراوری شده و کنسرو ماهی و… هم نروند که این غذاها، سدیم بالایی دارند.

 کمک گرفتن از طب سنتی

اگر از جمله طرفداران طب سنتی ایرانی هستید و می‌خواهید از توصیه‌های این روش برای تعیین جنسیت استفاده کنید باید بدانید که یکی از اصلی‌ترین توصیه‌ها در این روش، استفاده از دوش اسیدی با سرکه رقیق یا آبلیموست که محیط را اسیدی کرده و شانس زنده ماندن اسپرم‌های دختردار را بالا می‌برد. «حکیم سید اسماعیل جرجانی»، پزشک مشهور ایرانی هم در یکی از کتاب‌های پزشکی خود به این مسئله اشاره کرده و به زوج‌هایی که می‌خواهند دختردار شوند توصیه می‌کند ۶ تا ۸ روز بعد از اتمام دوران قاعدگی در خانم‌ها، رابطه‌ی زناشویی داشته باشند.

همچنین طب سنتی در زمینه‌ی تأثیر فصل‌های مختلف بر تعیین جنسیت هم توصیه‌هایی دارد و به دختر دوست‌ها توصیه می‌کند که به‌جای بهار، در زمستان اقدام به بارداری کنند. متخصصان طب سنتی در سایر کشورها نیز استفاده از دم‌نوش قاصدک را به دختر دوست‌ها پیشنهاد می‌دهند که جزو منابع خوب منیزیم است. البته دم‌نوش‌های گیاهی باید زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی مصرف شوند.

روش‌های خانگی تعیین جنسیت برای پسر دوست‌ها

اسپرم‌های پسردار عمر کوتاهی دارند ولی سرعت حرکتشان زیاد است بنابراین اگر زوجی حدود ۱۲ ساعت بعد از زمان تخمک‌گذاری رابطه زناشویی داشته باشند احتمال پسردار شدنشان بالا می‌رود. مشکل اینجاست که این روش صددرصدی نبوده و به همین راحتی‌ها هم نمی‌شود زمان دقیق تخمک‌گذاری را صرفاً از روی یکسری نشانه‌ها و دمای بدن و… تعیین کرد.

استفاده از روش‌های دیگری مانند تقویم چینی که سیکل زنانه و سن مادر را در نظر می‌گیرد هم جزو روش‌هایی است که خیلی از خانم‌ها از آن استقبال می‌کنند و زمان‌بندی رابطه‌ی زناشویی‌شان را هم بر اساس این جدول انجام می‌دهند تا پسردار شوند ولی هیچ‌کس نمی‌تواند اثر دهی این روش را تضمین کرده و به شما اطمینان بدهد که با استفاده از روش‌های این‌چنینی که پایه و اساس علمی ندارند، لزوماً پسردار یا دختردار می‌شوید.

برای پسردار شدن چی بخوریم؟

رژیم غذایی پسردار شدن بر پایه استفاده زیاد از سدیم و پتاسیم و کاهش شدید مصرف منیزیم و کلسیم است که از یکی، دو ماه قبل از اقدام برای بارداری، باید این روش را رعایت کرده و حداقل تا شش ماه ادامه دهید. اگر در این مدت باردار نشوید، باید این رژیم را قطع کنید وگرنه ممکن است دچار عوارض ناشی از کمبود یک سری ویتامین‌ها و مواد معدنی شوید.

افزایش کالری دریافتی روزانه یکی از مهم‌ترین نکات برای افزایش شانس پسردار شدن است همچنین باید سدیم یا نمک در برنامه غذایی روزانه‌تان به‌مراتب بالاتر از حالت عادی باشد. در ضمن باید با شیر و ماست و دوغ و… خداحافظی کنید چون جزو منابع غنی از کلسیم هستند و شکلات، اسفناج، کاهو و تخم‌مرغ را نیز محدود کنید. در حالی‌که افزایش مصرف میوه‌های تابستانی مثل آلو، هلو، زردآلو، گیلاس و… هم می‌تواند شانس شما را برای پسرزایی بیشتر کند.

روش‌های آزمایشگاهی به شما کمک می‌کند

اگرچه روش‌های سنتی و خانگی فراوانی برای پسردار یا دختردار شدن به زوج‌ها توصیه می‌شود اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ‌کدام از این روش‌ها قطعی و صددرصدی نیستند و هیچ تضمینی وجود ندارد که با تعیین زمان رابطه‌ی زناشویی، قلیایی کردن یا اسیدی کردن محیط، خوردن یک سری مواد غذایی خاص یا حذف خوراکی‌های دیگر لزوماً بتوانید پسردار یا دختردار شوید چون مطالعات بزرگ جمعیتی کارآمدی این روش‌ها را در تعیین جنسیت تائید نمی‌کند. قطعی‌ترین روش‌ برای تعیین جنسیت استفاده از روش‌های آزمایشگاهی از جمله پی جی دی (P.G.D) است و ما در مواردی که یک نقص ژنتیکی وابسته به جنس در خانواده وجود دارد، به زوج توصیه می‌کنیم که سراغ این روش‌ها بروند، در غیر این صورت در حالت عادی واقعاً توصیه‌ای به چنین مداخلاتی برای تعیین جنسیت نداریم.

روش پی جی دی از نیمه دهه هشتاد شمسی در ایران اجرا می‌شود و روشی نسبتاً هزینه‌بر است که پایه و اساس آن مثل آی. وی. اف (R.V.F) است. در این روش پس از تحریک تخمک‌گذاری، تخمک از بدن زن خارج شده و در آزمایشگاه آن را با اسپرم‌های پسردار یا دخترداری که از پدر گرفته شده است، مخلوط کرده و سپس از آن تخمک بارور شده با جنس دلخواه به بدن مادر منتقل می‌شود.

توصیه‌های طب سنتی به پسردوست‌ها

همان‌طور که برای خانم‌های دختر دوست‌ توصیه می‌شود پیش از اقدام به بارداری شست‌وشو با سرکه را برای اسیدی کردن محیط انجام دهند، به پسر دوست‌ها هم توصیه می‌شود که شست‌وشو را با جوش‌شیرین انجام دهند تا محیط قلیایی شده و شانس زنده ماندن اسپرم‌های پسردار بالاتر برود چون همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، اسپرم‌های پسردار ضعیف‌تر از اسپرم‌های دختردار بوده و کمتر می‌توانند زنده بمانند؛ بنابراین هر عاملی که به حفظ این اسپرم‌ها کمک کند می‌تواند شانس پسردار شدن را بالاتر ببرد.

مزاج گرم یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که طب سنتی برای زوج‌هایی که می‌خواهند پسردار شوند در نظر می‌گیرد و به همین خاطر هم هست که استفاده از خرما به‌صورت ویژه به این زوج‌ها پیشنهاد می‌شود. در طب گیاهی نیز استفاده از دم‌نوش رزماری و در طب اسلامی استفاده از دم‌کرده کاسنی برای پسردار شدن توصیه می‌شود.

علاوه بر این طب سنتی به زوج‌ها به‌خصوص خانم‌هایی که قصد دارند پسردار شوند توصیه می‌کند که نه‌تنها از جوانه‌ی گندم در برنامه‌ی غذاییشان استفاده نکنند، ‌بلکه ماءالشعیر را هم در این دوران برای خودشان ممنوع کنند تا شانسشان برای داشتن جنین پسر بالاتر برود. همچنین متخصصان طب سنتی به زوج‌هایی که قصد پسردار شدن دارند توصیه می‌کنند که مصرف شیرینی‌جات بدون کافئین مانند عسل و نبات را بیشتر کنند. فرضیه این است که این غذاهای شیرین باعث می‌شود که تحرک اسپرم بیشتر شود و در نتیجه شانس پسردار شدن افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا