اعلام نگرانی آمریکا از سلاح هسته ای روسیه

تهران- ایرنا- همزمان با گمانه‌زنی سرویس اطلاعاتی آمریکا درباره احتمال استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای در فضا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور از همتایان خود در چین و هند برای منصرف کردن روسیه، درخواست مداخله کرد.

سرویس اطلاعاتی آمریکا از آغاز جنگ اوکراین و هم‌زمان شدن آن با فعالیت‌های ماهواره‌ای سری روسیه در سال ۲۰۲۲، به بررسی احتمال طرح‌ریزی یک سلاح مستقر در فضا برای حمله به سامانه‌های فضایی دیگر کشورها پرداخت.

در هفته‌های اخیر، احتمال دومی مبنی‌بر ارسال تسلیحات اتمی به فضا توسط روسیه و نقض «پیمان ماورای جو» ۱۹۶۷ مطرح شده است. اختلاف‌نظر در سامانه اطلاعاتی آمریکا بر سر احتمال چنین اقدامی از سوی رئیس‌جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین موجب تقویت نگرانی و هراس در دولت جو بایدن شده است.

سرویس اطلاعاتی آمریکا با در نظر گرفتن تهدید اخیر پوتین مبنی‌بر واکنش متناسب با فشارهای فزاینده غرب و حمله نظامی بدون درگیر شدن در جنگ روی زمین، این اقدام احتمالی روسیه را تعبیه یک بمب ساعتی در مدار نزدیک به زمین قلمداد می‌کند.

باوجود تردیدهای فراوان و اختلاف نظر داخلی در سرویس اطلاعاتی آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در طی کنفرانس امنیتی در مونیخ در دو روز گذشته (جمعه و شنبه)‌ موضوع را با همتایان چینی و هندی خود طرح کرده و مدعی شده است: هرگونه انفجار اتمی در فضا نه‌تنها سامانه ماهواره‌ای آمریکا بلکه سامانه‌های پکن و دهلی را نیز منهدم خواهد نمود.

در صورت وقوع حادثه‌ مورد اشاره، سامانه‌های ارتباط جهانی از کار خواهد افتاد و فعالیت تمامی خدمات فوریتی، تلفن‌های همراه، ژنراتورها و پمپ‌ها متوقف خواهد شد. آسیب های ناشی از چنین انفجاری به‌دلیل تحت تأثیر قرار دادن سامانه‌های واقع در مدار نزدیک به زمین، موجب اختلال یا تعطیلی ماهواره‌های استارلینک، ماهواره‌های جاسوسی و ارتباطات اینترنتی خواهد شد.

باتوجه به اینکه اطلاعات مربوط به این تحلیل ازسوی سرویس اطلاعاتی آمریکا طبقه‌بندی توصیف شده است، برخی مقامات نسبت به طرح این موضوع از سوی بلینکن اظهار ناخرسندی کرده‌اند، حال‌آنکه برخی دیگر بر ضرورت طرح موضوع با هدف اقناع چین و هند برای مداخله در بحران تأکید دارند.

در سال ۱۹۶۲ آزمایش اتمی آمریکا در اقیانوس آرام موجب تخریب سامانه‌های الکترونیکی و نابودی خدمات تلفن هاوایی، و خارج شدن چند ماهواره از مدار شد و همین امر منجربه امضاء قرارداد ماورای جو از سوی آمریکا و شوروی سابق در سال ۱۹۶۷ گردید. این معاهده ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی برای استفاده کشورها از فضای ماورای جو زمین مقرر می‌کند.

این معاهده یکی از مهم‌ترین پیمان‌های تسلیحاتی بین‌المللی است و دولت بایدن نقض آن توسط روسیه را مسبب پیروی سایر کشورها ازجمله کره شمالی قلمداد می‌کند.

به گفته چند منبع ناشناس امنیتی در آمریکا، آنچه کاخ سفید «فن‌آوری ضدماهواره‌ای» روسیه توصیف می‌کند نشان از آن دارد که مسکو در تقابل با غرب به‌جای تهدید جان شهروندان لندن یا لس‌آنجلس، تخریب سخت‌افزاری را مدنظر دارد.

 

 

منبع:ایرنا

نمایش کامل خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا