تغذیه در آلرژی غذایی کودکان

نشانه هاي آلرژي غذايي در كودكان آلرژيك

علائم آلرژي غذايي در کودکان می تواند خفیف تا شدید باشد.

برخي از علائم خفیف عبارتند از:

– خارش دهان، زبان یا لب

– کهیر

– تورم پوست

– آبریزش بيني

– عطسه

– سرفه

– درد شکم

– اسهال

– استفراغ

اگر كودك شما هر يك از این علائم را پس از خوردن يك غذاي جديد تجربه کرد مهم است که بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر كودك شما علائم شدید آلرژي غذايي مانند آنافیلاکسی را تجربه کرد، باید فوراً به اورژانس بروید. آنافیلاكسي يك واكنش آلرژيك جدی است که می تواند تهدید کننده زندگي باشد.

علائم آنافیلاکسی عبارتند از: – تورم ،زبان، لب ها و گلو

– مشکل در تنفس

– افت فشار خون

از دست دادن هوشياري

اگر كودك شما علائم آنافیلاکسی را تجربه کرد، مهم است که بلافاصله با ۱۱۵ تماس بگیرید كودك شما باید تزریق آدرنالین دریافت .کند آدرنالین يك دارو است که می تواند علائم آنافیلاکسي را درمان کند.

اگر كودك شما به يك ماده غذايي آلرژي دارد، مهم است که آن ماده غذايي را از رژیم غذایي او حذف کنید. این کار ممکن است دشوار باشد اما براي جلوگيري از واکنش هاي آلرژيك ضروري است.

چند نکته براي جلوگيري از واکنشهاي آلرژيك غذايي در کودکان

– برچسبهاي مواد غذايي را به دقت بخوانید. – با كودك خود در مورد آلرژي او صحبت کنید و به او بیاموزید که چگونه از مواد غذایی آلرژيك اجتناب کند.

– هميشه يك كيت اضطراري آلرژي غذايي همراه داشته باشید.

علل آلرژي غذايي هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما عوامل ژنتيکي و محيطي در آن نقش دارند آلرژي غذايي در کودکان شایع تر از بزرگسالان است. حدود ۸ درصد از کودکان زیر ۱۸ سال به يك ماده غذايي خاص آلرژي دارند.

شایع ترین مواد غذايي که باعث آلرژي مي شوند عبارتند از:

– شیر گاو

– تخم مرغ

– ماهي

– بادام زميني

– سويا

– آجیل درختي (بادام، گردو، فندق، پسته، بادام هندي)

– گندم

– صدف خوراكي

اگر كودك شما به يك ماده غذايي آلرژي دارد، مهم است که آن ماده غذايي را از رژیم غذایي او حذف کنید. این کار ممکن است دشوار باشد اما براي جلوگيري از واکنش هاي آلرژيك ضروري است.

چند نکته براي ايجاد يك رژيم غذايي سالم براي کودکان با آلرژي

غذايي: – با پزشك كودك خود مشورت کنید تا فهرستي از مواد غذايي را كه كودك شما باید از آنها اجتناب کند، تهیه کنید. – برچسب های مواد غذایی را به دقت بخوانید تا از وجود مواد غذايي آلرژيك در آنها مطمئن شوید.

– با سایر والدین کودکان آلرژيك صحبت کنید تا از منابع غذايي و

برنامه هاي غذايي مناسب براي کودکان آلرژيك مطلع شوید. – با كودك خود در مورد آلرژي او صحبت کنید و به او بیاموزید که چگونه از مواد غذايي آلرژيك اجتناب کند. با توجه به این نکات می توانید رژيم غذايي سالم و مغذي براي كودك خود با آلرژی غذایی ایجاد کنید. – مطمئن شوید که کودک شما از همه مواد مغذي مورد نياز خود برخوردار است. این شامل پروتئین کربوهیدرات، چربی، ویتامین ها و مواد معدني است.

از منابع پروتئینی جایگزین مانند گوشت بدون چربي ماهي ،مرغ تخم مرغ توفو، tempeh و حبوبات استفاده کنید. از منابع کربوهیدرات پیچیده مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.

– از منابع چربی سالم مانند روغن زیتون روغن آووکادو و آجیل

استفاده کنید.

مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی آب می نوشد.

 

 

 

 

 

منبع:زیب اینفو

نمایش کامل خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا