استرس اضطراب چه حسی دارد؟

استرس و اضطراب

اغلب افراد هرازگاهی استرس و اضطراب را تجربه میکنند. استرس در واقع فشاري است که شما در ذهن یا بدن خود کنید. وقتی چندین فشار بر فرد تحمیل شود، ممکن است احساس استرس کند احساس استرس ميتواند ناشي از رويدادهايي باشد که باعث ایجاد احساس نااميدي يا بي قراري مي شود. اضطراب در واقع يك حس ترس نگراني يا ناراحتي است. اضطراب ميتواند واکنشي به استرس باشد، یا اینکه میتواند در افرادی رخ دهد که قادر به تشخیص عوامل استرس زا در زندگي خود نيستند.

در شما البته استرس و اضطراب همیشه چیز بدی نیست. استرس و اضطراب در کوتاه مدت، ميتواند به شما كمك كند تا بر يك چالش يا موقعيت خطرناك غلبه کنید. مثالهایی از استرس و اضطراب روزمره شامل نگراني براي پيدا کردن شغل احساس اضطراب قبل از يك امتحان مهم و یا دست پاچه شدن در وضعيتهاي اجتماعي خاص است. اگر ما کمي اضطراب نداشته باشیم، ممکن است انگيزه اي براي انجام کارهایی که باید انجام دهیم نیز نداشته باشیم براي مثال مطالعه براي يك امتحان مهم).

با این حال، اگر استرس و اضطراب باعث اختلال زندگي روزمره شما شود، ممکن است نشان دهنده ي مساله اي جديتر باشد. اگر به خاطر ترسهاي غيرمنطقي، از قرار گرفتن در برخي موقعيت کنید، یا دائما نگران هستید و یا هفته ها بعد از يك ها پرهیز می اتفاق هنوز در مورد آن اضطراب دارید زمان آن رسیده است که به دنبال يك روانشناس خوب و معروف براي حل این مشکل باشید.

استرس و اضطراب چه حسی دارد؟

استرس و اضطراب ميتواند هم علائم فيزيکي و هم روان شناختي ایجاد کند. هر کس به گونه متفاوتی استرس و اضطراب را تجربه ميکنند. علايم فيزيکي متداول عبارتند از:

دل درد

. تنش عضلاني

سردرد

• تنفس سریع • ضربان قلب سریع

. تعرق

لرز سرگیجه

. ادرار مکرر

• تغییر در اشتها

مشکل خواب

. اسهال . خستگي

استرس و اضطراب علاوه بر علائم فيزيکي ميتواند علائم رواني يا عاطفی هم ایجاد کند. این علائم ميتواند شامل موارد زیر باشد:

. دلشوره

• هراس و عصبی بودن به خصوص در محيطهاي اجتماعي مشکل در داشتن تمرکز

عصبانيت غير منطقي . بيقراري

افرادي که براي مدت طولاني دچار استرس و اضطراب هستند، ممکن است دچار مشکلاتی در سلامت کليشان شوند. این افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به بيماريهاي قلبي، فشار خون بالا، دیابت و حتی افسردگی و اختلال هراس (پانيك) هستند.

چه چیزی باعث استرس و اضطراب ميشود؟

اغلب افراد هر از گاهی دچار استرس و اضطراب میشوند. استرس و اضطراب معمولا بعد از اتفاقات خاص زندگي ايجاد ميشوند، و

موقتي هستند.

۱: علل شایع

عوامل رایج استرس زا عبارتند از:

• تغییر مکان زندگي

مدرسه یا کار جدید

• ابتلا به بيماري یا جراحت و آسيب

• بیمار شدن یا آسیب دیدن دوستان یا اعضا خانواده مرگ یکی از اعضاي خانواده یا یکی از دوستان

ازدواج

• بچه دار شدن

: برخي داروها و مواد مخدر

داروهايي که حاوي محركها هستند، ممکن است علائم استرس و اضطراب را بدتر کنند استفاده منظم از کافئین، مواد مخدر غیر قانونی مانند کوکائین و حتي الكل نيز ميتواند علائم استرس واضطراب را بدتر کند.

داروهای تجویز شده اي که ممکن است باعث بدتر شدن علائم شوند، عبارتند از:

• داروهاي تيروئيد

اسپري هاي استنشاقي آسم

• قرص رژيم غذايي

اختلالات مربوط به استرس و اضطراب استرس و اضطرابي که مکررا اتفاق میافتد و يا به نظر مي رسد که به دلیل عوامل استرس زا نیست ممکن است نشانهي اختلال اضطراب باشد. حدود ۴۰ میلیون آمریکایی به نوعي از اختلال اضطراب دچار هستند.

افراد مبتلا به این اختلالات ممکن است در زندگي روزمره شان و براي مدت طولاني دچار اضطراب و استرس باشند. این اختلالات شامل موارد زیر هستند

• اختلال اضطراب فراگیر (GAD) که اختلال اضطراب رایج است که مشخصه ي بارز آن نگراني غيرقابل کنترل است. گاها مردم نگران اتفاقات بدي هستند که براي آنها یا عزیزانشان اتفاق ميافتد، در موارد دیگر از این اختلال ممکن است حتي افراد نتوانند هیچ منشاء اي براي نگراني خود پیدا کنند.

اختلال هراس به وضعيتي گفته مي شود که باعث حملات هراس يا پانيك ميشود. و فرد لحظاتی را با ترس شدید همراه با تپش قلب، تنگي نفس و دلشوره مي گذراند.

• اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شرايطي است که فرد بعد از يك تجربه آسیب زننده دچار یادآوري حادثه یا اضطراب کند. تجربه مي

• اضطراب اجتماعي شرايطي است که در آن فرد در موقعیت تعامل با دیگران دچار احساس اضطراب شديد ميشود.

گفته . اختلال وسواس فكري عملي به شرايطي مي شود که باعث ایجاد افکار تکرار شونده یا احساس اضطرار و اجبار براي تكميل يك عادت یا برخي تشريفات مي شود. مانند شستشوي مکرر دست یا چك كردن بیش از حد و آييني قفل در.

عوامل استرس زا

چه زمان باید به دنبال كمك باشیم؟

اگر به آسیب زدن به خودتان یا دیگران فکر میکنید، باید فورا به دنبال كمك پزشكي باشید. استرس و اضطراب، مشکلات قابل درمانی هستند. راه حلها استراتژیها و درمانهاي بسياري وجود دارند که میتوانند به حل این مشکلات كمك كنند. اگر نميتوانيد نگرانی خود را کنترل کنید و استرس بر زندگي روزمره شما تاثير گذاشته است، با روانشناس در مورد روشهاي مديريت استرس و اضطراب صحبت کنید.

تكنيك هاي مديريت استرس و اضطراب طبيعي است که هرازگاهي استرس و اضطراب را تجربه کنید. استراتژيهايي وجود دارد که ميتوانيد براي مديريت استرس و اضطراب خود از آنها استفاده کنید گام اول این است که به نحوه ي واکنش بدن و ذهن تان به شرایط استرس زا و اضطراب آور توجه کنید. پس از اين آگاهي، در دفعات بعدي كه يك تجربه استرس زا را تجربه می کنید قادر خواهید بود که عکس العمل خود را پیش بینی کنید و در نتیجه آن تجربه استرس زا ممکن است اختلال کمتری در زندگي تان ایجاد کند.

۱ مدیریت استرس و اضطراب روزمره برخی تغییرات در سبك زندگي ميتواند به کاهش علایم استرس و اضطراب كمك كند. از این روشها میتوان در کنار درمانهاي پزشکی و روانشناسي براي اضطراب استفاده کرد. تكنيك هاي کاهش استرس و اضطراب عبارتند از:

رژیم غذايي متعادل و سالم

• محدود کردن مصرف کافئین و الکل

خواب کافي

• ورزش منظم

مراقبه (مدیتیشن)

• برنامه ريزي براي تفريح

• یاداشت کردن منظم احساسات تان

. تمرین تنفس عمیق

• شناسايي عوامل تحريك كننده استرس

. صحبت با یک دوست

در مورد تمایل به استفاده از مواد مخدر یا الکل به عنوان راهي برای مقابله با استرس و اضطراب بسیار هشیار باشید. این اتفاق ميتواند منجر به سوء مصرف مواد جدي شود که ميتواند باعث بدتر شدن استرس و اضطراب شود.

۲. دریافت كمك تخصصي براي استرس و اضطراب راه هاي زيادي براي درمان استرس و اضطراب وجود دارد. اگر احساس میکنید که قادر به کنار آمدن با استرس و اضطراب تان نيستيد، پزشك تان مي تواند شما را به روانشناس یا روانپزشك ارجاع دهد. آنها ممکن است از روان درماني، که به آن گفتار گفته درماني هم مي شود براي كمك به شما براي کنار آمدن با استرس و اضطرابتان استفاده کنند درمانگر شما همچنین ممکن است براي مديريت استرس روشهاي تمدد اعصاب را به شما آموزش دهد.

:۲۱ درمان رفتاري شناختي (CBT) يك روش رایج و موثر براي مدیریت اضطراب است. این نوع از درمان به شما آموزش میدهد تا افکار و رفتارهاي اضطراب آور را تشخیص دهید و آنها را به افکار مثبت تری تبدیل کنید.

۲-۲: مواجهه درمانی و حساسیت زدایی منظم میتواند در درمان فوبياها ترس هاي مرضي مانند ترس شدید از مار یا هراس از قرار گرفتن در موقعیتهای دربسته مانند آسانسور موثر باشد. این درمان ها شامل مواجهه تدريجي با محرك اضطراب زا است که به مدیریت احساس ترس شما كمك مي كند.

۳: داروها

پزشك شما هم چنین ممکن است داروهايي را براي درمان اختلال اضطراب تشخیص داده و تجویز کند این موارد ممکن است شامل دسته ي دارويي بازدارندههاي انتخابي بازجذب سروتونين (SSRIS) مانند سرتالین (زولافت) یا پاروکستین (پاکسیل) باشد. گاهي اوقات پزشکان از داروهاي ضد اضطراب (بنزودیازپین ها مانند دیازپام والیوم) یا لورازپام (آتیوان) استفاده میکنند اما این داروها عموما به دلیل خطر ،اعتیاد، براي مدت كوتاهي استفاده مي شود.

چشم انداز بلند مدت براي استرس و اضطراب چیست؟

مقابله با استرس و اضطراب میتواند حقیقتا ناخوشایند باشد. استرس و اضطراب درمان نشده در طولاني مدت همچنین ميتواند اثرات منفی بر سلامت فيزيكي شما داشته باشد. هرچند استرس و اضطراب به مقادیر کم در زندگي طبيعي است و نبايد باعث نگرانی شود اما مهم است که تشخیص دهید چه زماني، استرس باعث ایجاد عواقب منفي در زندگي شما ميشود. اگر احساس میکنید استرس و اضطراب شما غیرقابل کنترل شده است، به دنبال كمك حرفه اي باشيد و يا از دیگران بخواهید که به شما كمك كنند تا حمایتی که نیاز دارید را پیدا کنید.

 

 

 

 

منبع زیب اینفو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا