» اخبار روز » اخبار فرهنگ و هنر » “خان محمد آدینه پور” پیشکسوت موسیقی درگذشت
اخبار فرهنگ و هنر

“خان محمد آدینه پور” پیشکسوت موسیقی درگذشت

تیر 12, 1402 00

به گزارش پایگاه خبری بدینسان، به نقل از ایسنا، خان محمد آدینه پور از اساتید موسیقی مقامی شمال خراسان صبح امروز در بیمارستان خاتم الانبیای شیروان به علت کهولت سن درگذشت.

استاد خان محمد آدینه پور از پیشکسوتان عرصه موسیقی مقامی و نوازندگان سنتی بود که دارای نشان درجه یک هنری (معادل دکترا) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوازنده قوشمه، کمانچه، دوتار و صاحب مقام های کشوری و استانی بود.

خان محمد آدینه پور متولد ۱۳۳۰ و اهل شهر خانلق در شهرستان شیروان، بود که حدود ۶۰ سال در عرصه موسیقی مقامی فعالیت داشت.

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر استاد خان محمد آدینه پور فردا در امامزاده حمزه رضای زیارت شیروان برگزار می شود.

همچنین طی امروز تقی صادقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی به مناسبت درگذشت این استاد موسیقی پیام تسلیت صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

إنّا لِلّهِ وَإنّا إلَیْهِ راجِعُون

خبر در گذشت هنرمند ارجمند و چهره ممتاز موسیقی مقامی، استاد خان محمد آدینه پور موجب تاسف گردید. آن مرحوم عمر پربرکت خود را در راه صیانت و تقویت موسیقی مقامی سپری و شاگردانی شایسته تربیت کرد.

آثار ارزشمند و افتخارات ملی در کنار منش و اخلاق نیکو، خاطراتی ماندگار و کارنامه ای درخشان از آن مرحوم به یادگار نهاده است. بی گمان نام و یاد ایشان در تاریخ هنر کشور ماندگار خواهد بود و شاگردانش راه خدمت به فرهنگ و هنر ایران اسلامی را ادامه خواهند داد.

اینجانب به فرزندان و خاندان گرامی و جامعه هنری بخصوص اهالی فرهنگ و هنر شیروان تسلیت می گویم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می نمایم.

مرحوم خان محمد آدینه پور متولد ۱۳۳۰ از پیشکسوتان عرصه موسیقی مقامی خراسان شمالی داری درجه یک هنری(معادل دکترا) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوازنده قوشمه، کمانچه، دوتار و… که صاحب مقام های کشوری و استانی بود، با بیش از ۶۰ سال فعالیت در حوزه موسیقی محلی و مقامی، امروز، دوشنبه ۱۲ تیرماه به دلیل کهولت سن در شیروان دعوت حق را لبیک گفت.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×