آموزش دست برداشتن حالت دفاعی زناشویی

چگونه از حالت دفاعی بودن دست برداریم؟

در این مقاله از بیتوته ، به يادگيري راههايي براي خارج شدن از حالت دفاعی در برابر همسر خود پرداخته میشود.

همه ما در موقعیتهایی بوده ایم که بازخورد منفي دریافت کرده ایم با خشم کسی مواجه شده،ایم نسبت به کارهایمان احساس گناه کرده ایم یا خجالت زده ایم.

ايمي ،داراموس، روانشناس روانشناس باليني داراي مجوز و نویسنده کتاب «درك اختلال دوقطبي» ميگويد: «تدافعي به معناي عجله کردن برای دفاع از خود در هنگام مواجهه با يك موقعیت ناراحت کننده است نه اینکه گوش دهید و واقعاً در مورد مشکل صحبت کنید».

اگر شما مقصر این رفتار هستید، تنها نیستید. حالت تدافعي يك مكانيسم روانشناختی خودکار است که توسط استرسهاي هيجاني دروني يا بيروني ايجاد ميشود این واکنش ممکن است آگاهانه یا ناخودآگاه باشد.

این مقاله ويژگيهاي افراد تدافعي علل بالقوه حالت تدافعي، استراتژيهاي کمتر تدافعي و مزایایي که ميتواند به شما ارائه دهد را بررسي ميکند.

نمونه هايي از رفتار دفاعي

به گفته دکتر داراموس اينها نمونه هايي از رفتار تدافعي هستند

بهانه جويي اگر کسی از شما انتقاد میکند ممکن است بهانه ها و توضيحاتي در مورد اینکه چرا مقصر نیستید بیاورید.

منحرف کردن سرزنش

اگر کسی شما را متهم به انجام کار اشتباهی میکند، ممکن است با يادآوري اشتباهی که انجام داده اید منحرف شوید تا تمرکز را به او تغییر دهید و در مورد به چالش کشیدن شما احساس ریا کند

پاسخ دراماتيك

ممکن است در آنچه میگویند اغراق کنید. به عنوان مثال، اگر کسی از شما بخواهد که کار بهتري براي تميز کردن پس از خود انجام دهید، ممکن است بگویید اوه، پس به من مي گویید لخت؟”

دادن وعده هاي دروغين

ممکن است عجله کنید تا چیزهایی را که احتمالاً نميتوانيد انجام دهید قول دهید تا از رویارویی اجتناب کنید.

حالت دفاعی در لحظه احساس خوبی دارد زیرا فشار را از شما دور مي مي کند، اما بعداً باید مشکلاتی را که ایجاد می کند برطرف کنید.

ویژگی های افرادی که حالت دفاعي دارند

اینها برخي از ويژگي هاي افراد تدافعي در مقايسه با افرادي است که پذيرش بيشتري دارند.

افراد دفاعي

– عکس العمل تدافعي زانو دارند

– پذيراي بازخورد نیستند

– براي رفتار آنها بهانه مي آورند

– طاقت نشان دادن هیچ نقطه ضعفي را ندارد – به محافظت از تصویر خود به هر قیمتی اهمیت می دهند

– حاضرند صداي کسي را بشنوند – پذيراي انتقاد سازنده هستند

– مي توانند اشتباهات خود را بپذیرند

– ميتواند با دیگران آسیب پذیر و صادق باشند

– بیشتر روی یافتن راه حلها و درس گرفتن از اشتباهاتشان تمرکز کنند

 

علل بالقوه دفاعي بودن

به گفته دکتر داراموس اینها برخي از علل بالقوه حالت تدافعي هستند

کمال گرايي

اگر اغلب بحث هاي دشوار را با حالت تدافعي مديريت مي کنيد، ممکن است کمال گرا باشید و از اینکه انسان بودن را گرفتار کنید می ترسید. اشتباه کردن می تواند احساس ضعفي داشته باشد که براي نشان دادن آن به دنیا راحت نیستید.

ترس

ممکن است پیشینه ،کودکي زندگي خانگي يا زندگي کاري داشته باشید که در آن اشتباهات و نقصها مجازات می شوند. در نتیجه، ممکن است تمام تلاش خود را بکنید تا از نشان دادن اشتباه خود جلوگیری کنید.

ناامني اگر در مورد توانایی خود یا توانایی خود مطمئن نیستید، ممکن است سعی کنید پشت حالت تدافعي پنهان شوید.

احساسات ناخوشایند

احساساتی مانند احساس گناه شرم یا خجالت ممکن است براي آنها ناراحت کننده باشد دفاع از خود با بهانه مي تواند آسان تر از احساس گناه، شرم یا خجالت باشد.

رفتار آموخته شده

ممکن است شما ناخودآگاه این تاکتیک را از يکي از والدین یا افراد تاثیرگذار دیگری یاد گرفته باشید که به جاي اينکه مسئولیت اعمال خود را بر عهده بگیرند به انتقادها با حالت تدافعی پاسخ مي دهند.

۷ راه براي حالت دفاعی بودن کمتر

دکتر داراموس راه هايي را براي کمتر تدافعي پيشنهاد ميکند

گوش دادن قبل از اینکه برای دفاع از خود عجله کنید، به مسائل فرد گوش دهید. گاهی اوقات فقط گوش دادن به صحبت هاي فرد مي تواند به او كمك كند تا احساس کند دیده شده و معتبر است.

به دنبال توضیح باشید

اگر کسی شما را به اشتباه متهم می کند، توضیح بخواهید تا متوجه شوید که او شما را به چه چیزی متهم میکند و چه تاثيري بر او دارد.

مسئولیت بپذیرید

اگر کار اشتباهی انجام داده اید مسئولیت آن را بپذیرید. با آن به عنوان فرصتي براي رشد شخصي يا حرفه اي رفتار کنید و سعي کنید از آن درس بگیرید.

بپرسید چگونه مي توانيد كمك كنيد از طرف مقابل بپرسید که برای بهبود وضعیت چه کاري مي توانيد انجام دهید در مورد آنچه می توانید براي رفع آن انجام دهید صادق باشید به خاطر آن قول هایی ندهید که نمی توانید به آنها عمل کنید.مشکل را برطرف کنید

اگر در توان شماست که کاري براي اصلاح وضعیت انجام دهید آن را انجام دهید و کار را انجام دهید به عنوان مثال، اگر به دلیل نشوییدن ظروف از شما خواسته می شود به جاي اينکه چرا این کار را نکردید، آنها را بشویید.

به محرك هاي خود توجه کنید

وقتي حالت تدافعي به خود میگیرید از خود بپرسید چرا و با چه کسی چنین احساسی دارید همچنین ممکن است به شما كمك کند که متوجه شوید با چه کسی و چرا راحت هستید. اگر رفتار شخص ديگري حالت تدافعي شما را نشان ميدهد، آيا ميتوان در مورد اینکه چگونه میتوانید هر دو را بهتر انجام دهید، صحبت کنید؟

حد و مرزها را تعیین کنید

اگر فرد خشن يا بي احترامي مي کند مي توانيد براي بحث مرزهایی تعیین کنید مانند من” حاضرم در مورد این موضوع صحبت کنم، اما نیاز دارم که بحثي آرام تر و محترمانه تر باشد. به من اطلاع دهید که چه زماني تو آماده اي.»

مزاياي کمتر حالت دفاعي بودن

در زیر دکتر داراموس برخي از مزاياي کمتر تدافعي را فهرست ميکند

حل مسئله موثرتر

به یاد داشته باشید که حالت تدافعي مشکل واقعي را حل نمي کند. به عنوان مثال، اگر رئیستان از شما بخواهد اشتباهي را اصلاح کنید و شما به جاي تمرکز بر راه حل حالت تدافعی به خود بگیرید، می تواند مانع از یافتن و رفع مشکل شود. کمتر تدافعي به شما مي کند تا مشکلات را به طور موثرتري حل کنید.

بهبود روابط

دفاع کمتر می تواند به بهبود روابط شما كمك كند. در غیر این صورت، اگر مردم نتوانند برای همکاری در مسائل رابطه به شما تکیه کنند، حفظ روابط موفق بسیار دشوارتر خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا