پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 2024 - 05 - 02 ساعت :
» آموزش و سرگرمی » کوتوله سفیدی که زمین را نابود خواهد کرد!
آموزش و سرگرمی - اخبار فناوری

کوتوله سفیدی که زمین را نابود خواهد کرد!

فروردین 22, 1403 00

وجود چنین ستاره ای در نزدیکی ما پایان جهان خواهد بود، اما نه به شکلی که ما تصور می کنیم. در واقع، گرانش عظیم این ستارگان متراکم که تمام انرژی آنها را سوزانده است، اجسام سیاره ای را از بین می برد.

دانشمندان تأثیر کوتوله‌های سفید را مطالعه کردند، ستاره‌هایی که پایان عمر خود را در منظومه‌هایی مانند ما می‌گذرانند. وقتی سیارک‌ها، قمرها و سیارات به یک کوتوله سفید نزدیک می‌شوند، گرانش عظیم کوتوله آن‌ها را در هم می‌کوبد تا زمانی که سیارات در نهایت به غبار تبدیل شوند.

در واقع دانشمندان بر این باورند که سیاره میزبان ما یعنی همان خورشید، آن زمانی که اواخر عمر خود را سپری کند و در شرف تبدیل شدن به یک کوتوله سفید باشد، سیاره ما، مریخ، مشتری و حتی سیارک‌های بین آن‌ها را نابود خواهد کرد. تحقیقات قبلی دانشمندان نشان داده بود که وقتی سیارک‌ها، قمرها و سیارات به کوتوله‌های سفید نزدیک می‌شوند، گرانش عظیم این ستاره‌ها این اجسام کوچک سیاره‌ای را به قطعات کوچک‌تر خرد می‌کند.

برخورد بین این قطعات در نهایت آنها را به غبار تبدیل می کند که در نهایت به کوتوله سفید می ریزد، این همان چیزی است که محققان را قادر می سازد تعیین کنند که اجسام سیاره ای مادر از چه نوع ماده ای ساخته شده اند. این واقعیت ساده که دانشمندان می توانند بقایای سیارک ها، شاید قمرها یا حتی سیاراتی را که هر چند ساعت یک بار به دور یک کوتوله سفید می چرخند، شناسایی کنند، شگفت انگیز است.

اما تحقیقات آنها نشان می دهد که رفتار این چرخه و سیستم آن می تواند در عرض چند سال به سرعت تکامل یابد. البته ممکن است به نظر برسد که دانشمندان در مسیر درستی برای تحقیقات خود قرار دارند، اما ممکن است سرنوشت این چرخه آنطور که پیش بینی می شد نباشد.

دانشمندان تغییرات درخشندگی ستارگان را به مدت 17 سال مطالعه کردند و چگونگی اختلال در این اجرام را روشن کردند. آنها روی سه کوتوله سفید مختلف تمرکز کردند که همه رفتارهای متفاوتی داشتند. اولین کوتوله سفیدی که مورد مطالعه قرار گرفت ستاره ای به نام ZTF J0328-1219 بود که در چند سال گذشته ثابت و خوش رفتار به نظر می رسید، اما دانشمندان شواهدی مبنی بر وقوع یک فاجعه بزرگ در حدود سال 2010 پیدا کردند.

ستاره دیگری، ZTF J0923 + 4236، هر چند ماه یکبار به طور نامنظم کم نور می شود و تغییرات آشفته ای را در مقیاس های زمانی چند دقیقه ای در طول این حالت های کم نور قبل از روشن شدن دوباره نشان می دهد، و سومین کوتوله سفید تجزیه و تحلیل شده همچنین کوتوله WD 1145+017 تجزیه و تحلیل شده است که نشان داده شده است. در سال 2015 توسط موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نزدیک به پیش بینی های نظری رفتار کرد.

در مورد آینده منظومه شمسی، دانشمندان همچنین بر این باورند که زمین به احتمال زیاد توسط خورشید در حال انبساط قبل از اینکه به یک کوتوله سفید تبدیل شود، بلعیده خواهد شد. برای بقیه منظومه شمسی، پیش بینی می شود که برخی از سیارک های بین مریخ و مشتری و شاید برخی از قمرهای مشتری به سمت ستاره قدیمی منظومه خود کشیده شده و در نهایت نابود شوند.

منبع: خبرآنلاین

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×