“ترونگ مای لان” ثروتمندترین زن تایوان به اعدام محکوم شد ( عکس )

رسانه دولتی ویتنام پنجشنبه اعلام کرد که دادگاهی یکی از سرمایه گذاران این کشور به نام ترونگ مای لان را به دلیل نقش داشتن در یک پرونده فساد 12.5 میلیارد دلاری، یکی از بزرگترین پرونده های تاریخ ویتنام، به اعدام محکوم کرده است.

بر اساس گزارش ها، دادگاهی در “هوشی‌مین” خانم لان، رئیس گروه هلدینگ “ون تین فات” را که در بخش املاک و مستغلات فعال بود، به اختلاس، رشوه و نقض قوانین بانکی مجرم این کشور شناخته شد.

این محاکمه تاریخی پس از اعلام یک کمپین مبارزه با فساد به رهبری نگوین فو ترونگ، دبیر کل حزب کمونیست حاکم آغاز شد و توجه بسیاری از رسانه ها را در این کشور به خود جلب کرد.

گفته می شود دادگاه خانم لان که در 5 مارس آغاز شد، زودتر از موعد مقرر پایان یافت.

یکی از نزدیکان خانم لان که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت که مشتریان این سرمایه دار به این حکم اعتراض خواهند کرد.

نگوین هوی تیپ، یکی از وکلای خانم لان، می گوید که موکلش به خاطر دو اتهام دیگر یعنی رشوه خواری و نقض مقررات بانکی به اعدام و 20 سال زندان محکوم شده است.

وی در ادامه افزود: البته به این حکم اعتراض خواهد کرد.

طبق قوانین ویتنام، مجازات اعدام معمولاً برای جرایم خشن و اقتصادی اعمال می شود.

گروه های حقوق بشر می گویند که این کشور در سال های اخیر صدها محکوم را با تزریق آمپول مرگبار اعدام کرده است.
روزنامه Thanh Nien گزارش داد که 84 متهم دیگر به احکامی از سه سال حبس مشروط تا حبس ابد محکوم شدند. شوهر و خواهرزاده خانم لان نیز در این پرونده به ترتیب به 9 و 17 سال زندان محکوم شدند.

خانم لان 67 ساله کار خود را به عنوان فروشنده غرفه در بازار آغاز کرد. او به همراه مادرش لوازم آرایشی و بهداشتی را در بازار مرکزی هوشی مین می فروخت، اما پس از آغاز دوره اصلاحات اقتصادی توسط حزب کمونیست در سال 1986، شروع به خرید و فروش زمین و املاک کرد و پس از ازدواجش. در سال 1992، او شرکت املاک و مستغلات خود را با نام «ون تین فات» راه اندازی کرد.

به گفته بازرسان، او و همدستانش به طور غیرقانونی بیش از 304 تریلیون دونگ (12.5 میلیارد دلار) از بانک تجاری سایگون (SCB) از اوایل سال 2018 تا اکتبر 2022 وام گرفتند.

روزنامه دولتی “VnExpress” به نقل از هیئت منصفه نوشت: اقدامات متهم نه تنها حقوق افراد و سایر سازمان ها را نقض می کند، بلکه بانک SCB را کنترل می کند و اعتماد مردم به رهبری حزب و دولت را از بین می برد.

بر اساس نظرسنجی اخیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد، فساد در ویتنام به قدری گسترده است که در برخی استان ها مردم برای دریافت خدمات پزشکی در بیمارستان های دولتی مجبور به پرداخت رشوه هستند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا