سالم ترین گوشت از نگاه کارشناسان / خطر سکته در کمین سوسیس خورها

تحقیقات نشان داده است که گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مانند بیکن و سوسیس می تواند خطر سکته مغزی را در افراد افزایش دهد و دوستداران گوشت قرمز و فرآوری شده 16 درصد بیشتر از دیگران در معرض سکته هستند.
به این ترتیب در مصرف گوشت قرمز باید احتیاط و تعادل را رعایت کرد و گوشت مرغوب مصرف کرد. اما روش انتخاب گوشت مرغوب در فروشگاه ها چیست؟

در اینجا چند پیشنهاد برای کمک به تصمیم گیری بهتر آورده شده است:

1- به دنبال تکه های گوشتی باشید که چربی کمتری دارند. مانند استیک، فیله و سینه مرغ بدون پوست.

۲- چربی های گوشت را تا حد امکان حذف کنید. حذف چربی قابل مشاهده می تواند به میزان قابل توجهی محتوای چربی اشباع شده گوشت انتخابی شما را کاهش دهد.

3- از ماهی استفاده کنید. ماهی های چرب مانند سالمون و تن سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای سلامت قلب و مغز ضروری هستند. توصیه می شود هفته ای دو وعده ماهی در برنامه خود قرار دهید.

4- مصرف پروتئین های گیاهی مانند عدس، لوبیا و توفو را دست کم نگیرید. این محصولات گیاهی و وگان اغلب چربی و کلسترول کمتری نسبت به گوشت دارند.

5- گوشت را از حیواناتی که از علف تغذیه می کنند انتخاب کنید. این گوشت ها معمولاً حاوی سطوح بالاتری از امگا 3 و اسید لینولئیک مزدوج هستند که یک اسید چرب مفید است.

6- مصرف گوشت های ارگانیک را در اولویت قرار دهید. انتخاب گوشت ارگانیک امکان استفاده از آنتی بیوتیک ها و هورمون های مورد استفاده در کشاورزی صنعتی را به حداقل می رساند.

اما به گفته کارشناسان تغذیه سالم ترین گوشت ها گوشت کدام حیوانات است؟
1. سینه مرغ

مرغ سرشار از پروتئین و یک محصول کم چرب است و سینه مرغ سالم ترین گوشت برای خوردن در نظر گرفته می شود.

سینه مرغ “بدون پوست و استخوان” به عنوان یک منبع پروتئین “بسیار کم چرب” شناخته شده است. گوشت مرغ همچنین منبع عالی آهن، روی، سلنیوم و ویتامین های گروه B است.

همچنین با وجود اینکه برخی می گویند گوشت مرغ تیره طعم بهتری دارد، اما متخصصان تغذیه می گویند که این گوشت چربی بیشتری دارد و بنابراین باید در مصرف متعادل باشد.
2. سینه بوقلمون

سینه بوقلمون نیز یک گوشت بدون چربی و سرشار از پروتئین برای هر زمان از سال است و درست مانند سینه مرغ یکی از سالم ترین گوشت ها به حساب می آید. بنابراین وقتی صحبت از سالم‌ترین گوشت‌ها با بیشترین مواد مغذی می‌شود، بوقلمون و مرغ در صدر فهرست قرار دارند. با این حال، کارشناسان توصیه می کنند که برای داشتن گوشت سالم تری، «پوست» را که چرب ترین قسمت بدنشان است بردارید.

این یک نکته کلیدی است؛ زیرا اگر این گوشت ها را با پوست بخورید، این گوشت ها نیز از یک گزینه غذایی سالم به یک غذای ناسالم تبدیل می شوند.
3. گوشت گاو

اگرچه اکثر پزشکان و متخصصان تغذیه محدود کردن مصرف گوشت قرمز را توصیه می کنند، اما گوشت گاو همچنان سرشار از پروتئین و مواد مغذی مفید است. اگر این گوشت قرمز را انتخاب می کنید، بهتر است سراغ گوشت های بدون چربی بروید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که پرورش گاو برای تولید گوشت از آنها روشی آسان و مقرون به صرفه نیست و به زمین و منابع زیست محیطی زیادی نیاز دارد.
4. ماهی

ماهی منبع ثابت شده “چربی های سالم” است و دارای دوزهای مفید امگا 3 است.

با این حال، کارشناسان تاکید می کنند که به جای استفاده از کنسرو ماهی تن یا ماهی آزاد، به سراغ ماهی آزاد تازه بروید. زیرا کنسرو ماهی همیشه سالم نیست.

مصرف ماهی علاوه بر سالم بودن باعث صرفه جویی در زمان پخت شما نیز می شود زیرا تهیه آن سریع و آسان است.

کارشناسان همچنین پیشنهاد می‌کنند که در صورت امکان گوشت‌ها را به جای سرخ کردن «کبابی» کنید. زیرا با کباب کردن گوشت ها چربی آن به حداقل می رسد و مواد مغذی آن حفظ می شود.

سرخ کردن گوشت در تابه ممکن است میزان چربی آن را افزایش دهد.

نکته دیگر اینکه برای طعم دار شدن غذا بهتر است به جای اضافه کردن چربی و روغن به آن ادویه اضافه کنید و به این ترتیب خوشمزه تر کنید. و نکته آخر، به یاد داشته باشید که رعایت «اعتدال» در مصرف انواع گوشت نکته مهم و کلیدی است. زیرا حتی سالم ترین گوشت ها نیز باید «در حد اعتدال» مصرف شوند و حدود 3-4 اونس (حدود 100 گرم) پروتئین در هر وعده غذایی کافی است.

منبع: عصر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا