انفجار یک سیارک بر فراز آلمان و برلین ( عکس و فیلم )

اوایل روز یکشنبه 21 ژانویه به وقت آلمان، یک سیارک به ارتفاع حدود یک متر بالای برلین در جو زمین سوخت و شفق درخشانی تولید کرد که مردم سراسر اروپا به راحتی می توانستند آن را ببینند. این سیارک کوچکتر از آن بود که تهدیدی برای زمین باشد، با این حال ناسا از قبل می دانست که چنین سنگی در حال آمدن است و برخورد را پیش بینی کرده بود و به جهان اطلاع داده بود.

اما این سیاره شگفت انگیزتر از آن چیزی بود که شما ممکن است فکر کنید. زیرا دانشمندان با کمک روشی جدید توانسته اند سرعت سیارک 2024 BX1 را محاسبه کنند و نتیجه بسیار جالب بود: 2024 BX1 سریعتر از هر جسمی که تاکنون در نزدیکی زمین دیده شده است می چرخد! این سیارک که BX1 2024 نام دارد با سرعت 50000 کیلومتر در ساعت حرکت می کرد و هر 2.6 ثانیه یک بار می چرخید. این سرعت چرخش سریعترین سرعت ثبت شده برای یک سیارک است.
پیش از این، رکورد سریع ترین سیارک در حال گردش در اختیار سیارک 2020 HS7 بود که دوره چرخش آن 2.99 ثانیه بود. این سیارک بین 4 تا 8 متر قطر داشت و فقط کمی بزرگتر از 2024 BX1 بود، اگرچه این تفاوت کوچک توضیح خوبی برای چرخش سریعتر BX1 2024 است. سیارک‌ها به دلایل مختلف می‌چرخند، چون سیارک‌های کوچک‌تر فشرده‌تر هستند، سریع‌تر از سیارک‌های بزرگ‌تر می‌چرخند. ماکسیم دوگل، فیزیکدان دانشگاه فلوریدا مرکزی، می‌گوید: «آن‌ها دارای بقای تکانه زاویه‌ای هستند، بنابراین می‌توانند سریع‌تر بچرخند».

دوگل و همکارانش سرعت چرخش سه سیارک، از جمله 2024 BX1 و دو سیارک دیگر به نام‌های 2023 CX1 و 2024 EF را با استفاده از تصاویر گرفته شده در حین نزدیک شدن اجرام به زمین مورد مطالعه قرار دادند.

آنها از روش جدیدی برای محاسبه سرعت سرگیجه‌آور چرخش سیارک استفاده کردند که در آن اندازه دیافراگم دوربین به گونه‌ای تنظیم می‌شود که پس‌زمینه ستاره‌ای آسمان تیز باشد (واضح با لبه‌های تیز) و سیارک به‌عنوان یک دنباله نور ثبت شود.

هنگام عکاسی از سیارک ها، دانشمندان معمولا زمان نوردهی را طوری تنظیم می کنند که هم سنگ متحرک و هم پس زمینه ستاره نسبتاً تیز و نوک تیز باقی بمانند (مانند ویدیوی بالا). اما اجرام نزدیک به زمین مانند 2024 BX1 به قدری سریع حرکت می کنند که برای گرفتن واضح آنها به زمان نوردهی بسیار کوتاهی نیاز داریم.

https://media.khabaronline.ir/d/2024/05/04/4/6026835.jpg

بررسی تغییرات روشنایی جسم در طول مسیر (تصویر زیر) نشان می دهد که جسم در حال چرخش بوده و شکل کشیده ای داشته است. ستاره شناسان با اندازه گیری تکرار درخشان ترین حالت درخشندگی سیارک به این نتیجه رسیدند که سرعت چرخش حالت سیارک 2.588 ثانیه است که معادل 33000 چرخش حالت در روز است.

به گفته محققان، مزیت این روش جدید این است که اجازه می دهد تا روشنایی اشیاء در طول زمان تنها در یک تصویر ثبت شود. آنها معتقدند که این تکنیک در تشخیص سیارک های در حال چرخش بسیار موثر است. همچنین دانستن سرعت چرخش سیارک‌های نزدیک به زمین می‌تواند در کاهش خطری که چنین اجرام برای انسان و زیرساخت‌ها ایجاد می‌کنند مفید باشد.

نمایش کامل خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا