علت لکه بینی بعد از رابطه جنسی چیست؟

خونریزی بعد نزدیکی چیست و چه علائمی دارد؟

هنگامی که یک زن نزدیکی دارد، بعد از آن ممکن است با علائمی مواجه شود که می‌توانند نشانه آسیب یا خطر باشند. یکی از علائمی که ممکن است در زنان بعد از سکس بروز کند، خونریزی یا لکه بینی است. خونریزی بعد از نزدیکی postcoital bleeding یا PCB هم نامیده می‌شود. در این مواقع ممکن است که بلافاصله بعد از سکس خونریزی دیده‌شود یا در لباس زیر، این علامت به شکل چند لکه بروز کند. برخی از علائم همراه محتمل با خونریزی بعد از نزدیکی شامل موارد زیر هستند:

درد هنگام نزدیکی: چرا هنگام دخول درد دارم؟

سوزش حین سکس

بوی بد واژن

ترشحات بدبو و رنگی یا بی‌رنگ

تب و لرز

علائم عفونت ادراری

درد شدید هنگام قاعدگی

۱. عفونت یک علت خونريزي بعد از نزديكي

یکی از علت‌های خونریزی بعد از نزدیکی می‌تواند عفونت باشد. برخی از عفونت‌های زنان می‌توانند دهانه‌ی رحم را ملتهب کنند و با برخورد جسمی به آن باعث آسیب به بافت و خونریزی شوند. این اتفاق می‌تواند حتی با گرفتن نمونه پاپ اسمیر هم رخ دهد. برخی از عفونت‌هایی که می‌توانند باعث بروز PCB شوند، شامل موارد زیر هستند

بیماری التهابی لگن یا pelvic inflammatory diseases (PID) انواع بیماری های مقاربتی از بیماری‌هایی هستند که می‌توانند باعث بروز خونریزی بعد از نزدیکی شوند؛ از علائم عفونت کلامیدیا می‌توان به PCB اشاره کرد.خونریزی از علائم عفونت رحم است.

۲. خشکی واژن دليل خونريزي بعد از نزديكي

از دیگر علل مهمی که می‌تواند باعث بروز خونریزی بعد از سکس شوند، باید به خشکی واژن اشاره کرد. این مشکل می‌تواند بافت واژن را خشک کند و حرکت آلت در کانال واژن با سختی مواجه شود. بنابراین حرکت آلت در این کانال باعث کشیدگی بافت و ایجاد زخم در آن می‌شود. این زخم‌ها می‌توانند لکه بینی و خونریزی ایجاد کنند و احساس ناراحتی زیادی برای زن داشته باشد. اگر می‌خواهید بدانید که علت کم شدن ترشحات واژن چیست، می‌توانید از پزشک متخصص زنان کمک بگیرید و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید.

۳. پولیپ رحمی یا سرویکس

حتما می‌خواهید بدانید که پولیپ رحم چیست و چگونه درمان میشود! پولیپ رحمی از عارضه‌هایی است که ممکن است برای هر خانمی ایجاد شود. پولیپ‌ها رشد بیش از اندازه بافت رحم هستند که به شکل یک زائده خود را نشان می‌دهند. در مواقعی که این زائده‌ها مورد لمس یا فشار قرار بگیرند، ممکن است که ایجاد لکه بینی یا خونریزی کنند. یکی از جاهایی که ممکن است پولیپ ایجاد شود، در دهانه رحم یا دیواره رحم است. این پولیپ‌ها در اثر برخورد آلت تناسلی مردانه دچار خونریزی می‌شوند.

۴. PCB از علائم زخم دهانه رحم

اگر دهانه رحم زخم باشد یا ملتهب شده‌باشد، دچار لکه‌بینی و خونریزی بعد از نزدیکی می‌شوید. هنگامی که دهانه رحم ملتهب باشد، بافت نازک شده و آسیب می‌بیند. در این شرایط خون آماده بیرون ریختن است. بنابراین با سکس این اتفاق محتمل‌تر می‌شود. علائم زخم دهانه رحم متنوع هستند که یکی از آنها خونریزی بعد از نزدیکی است.

۵. آسیب به بافت واژن و رحم

گاهی ممکن است که در اثر استفاده از سکس‌توی (sex toy) یا اسباب‌بازی‌های سکسی و وسایل تحریک‌کننده، خشکی واژن و موارد دیگر به بافت واژن و رحم آسیب برساند. این آسیب می‌تواند باعث خونریزی شود. در این موارد باید از لوبریکانت استفاده شود و سکس با احتیاط بیشتری انجام شود.

۶. سرطان دهانه رحم و سرطان واژن، دو علت لکه بینی بعد از نزديكي

یکی از شایع‌ترین علت‌های خونریزی بعد از سکس یا خونریزی هنگام سکس، سرطان دهانه رحم است. بنابراین می‌توان گفت که از علایم سرطان دهانه رحم، خونریزی است. خونریزی می‌تواند بعد از سکس و نزدیکی هم بروز کند. یکی از دلایلی که بعد از دیدن این علامت تست پاپ اسمیر گرفته‌می‌شود، همین مسئله است. اگر خانم به سرطان دهانه رحم دچار باشد، بلافاصله برای درمان آن، اقدامات لازم انجام می‌شود.

۷. خونريزي بعد از نزديكي نشانه بارداري است؟ (یا لکه بینی بعد از نزديكي نشانه بارداری است)

نمی‌توان گفت که خونریزی بعد از نزدیکی نشانه بارداری است. اما ممکن است که زن بارداری در هنگام نزدیکی دچار خونریزی یا لکه‌بینی شود. در مواردی که زن با خونریزی در بارداری مواجه می‌شود، باید سریعا به دکتر مراجعه کند، چراکه ممکن است این خونریزی یا لکه بینی نشان‌دهنده سقط یا تهدید به سقط باشد. پس باید بلافاصله به دکتر زنان مراجعه کرد.

۸. خونریزی بعد از رابطه اول

یکی از اصلی‌ترین علت‌های خونریزی بعد از نزدیکی (البته در تجربه اولین سکس) پارگی پرده بکارت است. پاره شدن پرده بکارت می‌تواند با لکه‌بینی یا با خونریزی شدید خود را نشان دهد. این بستگی به میزان ضخامت پرده، نوع آن و میزان آماده‌شدن زن پیش از سکس و کاهش استرس دارد. بهتر است که قبل از انجام سکس برای اولین بار، معاینه‌های لازم برای دختران انجام شود. همچنین برای انجام سکس آموزش ببینند.

.۹ علت خونريزي بعد از نزديكي در مردان

گاهی در مردان هم ممکن است هنگام ارضاشدن خون دیده‌شود که نشان‌دهنده مشکلات خاصی است. البته گاهی بدون علت خاص است و هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید. تشخیص علت خونریزی بعد از ارضا شدن در مردان بسیاری از آنها را می‌ترساند، اما نیازی به این ترس و هیجان نیست. تنها کافی است به دکتر اورولوژیست مراجعه کنید تا علل خطرناک ایجادکننده این علامت رد شوند.

«خونریزی بعد از نزدیکی به لکه‌بینی یا خونریزی هنگام یا بعد از سکس گفته می‌شود. این خونریزی به پریود هیچ ربطی ندارد.»

منبع: nhs، ncbi، wikipedia، verywellhealth، cheshiregynaecologist، almostadoctor

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا